Törst berättar om framgångsreceptet
Guide 2025-09-08

Törst tipsar: så lyckas du som ny i livsmedelsbranschen

Törst är ett ovanligt läskföretag som gör sina drycker som ett hantverk från grunden. Vårt samarbete startade redan 2021 och är ett bra exempel som vi tror att många andra nystartade, nischade, mindre och coola livsmedelsföretag kan lära sig från.

Så med lite dumma, smarta frågor tog vi kontakt med grundare Ludvig Brydolf för att fiska både efter komplimanger och lite lärdomar för alla livsmedelsleverantörer där ute.

Om något, vad skulle ni gjort annorlunda om ni startade idag?

Vi har gjort jättemycket tabbar och misstag, och gör fortfarande. Det är inte kul eller bra, men i viss utsträckning tror jag inte man kommer ifrån det. Förra veckan hörde en kund av sig och hade fått en låda med etiketterna upp och ned. Då sade vi att det var produkter tilltänkta för den australienska marknaden. Exempel på snygg räddning utan att tappa ansiktet.

Det jag tror är viktigt är att man tar itu med alla misstag och lär sig hur man inte ska göra om dem - ibland säger man att misstag ska avverkas och det ligger mycket i det. Gör man om samma misstag igen är man ju sopig, men om man tar chansen att förbättra sina rutiner och äga sina misstag är min uppfattning att folk ofta är förstående och förlåtande.

Vad stör du dig på mest i livsmedelsbranschen?

Jag gillar inte att ansvaret för vilka produkter som når marknaden ofta lämpas över på konsumenten. Att det alltid är upp till konsumenten att efterfråga ekologiskt, naturligt eller mat av bättre kvalitet - annars ”får man det skit man förtjänar”. Stora matproducenter friskriver sig från ansvar och är värderingsfria i förhållande till vad man själv producerar - man bryr sig inte om vad man säljer så länge någon köper! Jag tycker det är själlöst och trist - vi som producerar livsmedel sitter på mycket makt och kunskap som vi har möjligheten att använda. Att våga stå för något, att våga visa vilka produkter man själv vill ska finnas på marknaden.

Vad är det bästa med outofhome?

Både jag och, vad jag vet, flertalet av mina kunder uppskattar ärligheten och transparensen. Det är tydligt hur prisstrukturerna fungerar och är enkelt att få en överblick i sina inköp. Dessutom är leveranserna ofta skitsnabba!

Vad är de tre viktigaste tipsen för att lyckas som ny i branschen med en bra produkt?

1. Ha kontakt med och ta hand om dina kunder. Intressera dig på riktigt för deras situation, vad är det de behöver? Hur vill de ha sina leveranser, hur fungerar deras flöden, hur vill de beställa? Produkten kan vara hur bra som helst, men om den inte passar in på ett bra sätt i deras befintliga system blir det en väldigt hög tröskel.

2. Se till att din produkt verkligen är bra! Du kommer garanterat vara nykär i din idé och produkt, och din partner/mamma/farmor/katt kommer tycka att du är jätteduktig och modig. Fråga någon som du verkligen inte har någon koppling till, bäst av allt - fråga en potentiell kund! Jobba dig inte helt färdig innan du söker feedback helt enkelt, och var beredd på att det kan vara lite knäckande. Men det behövs!

3. Prata om dina problem, be om hjälp! Fråga dina kunder om de vet några andra möjliga kunder. Fråga kunder som tackar nej varför de inte tycker din produkt passar. Fråga leverantörer, distributörer och random folk du träffar om tips. Utnyttja att du jobbar med livsmedel - det tycker folk om och har lätt att komma med idéer. Lyssna på alla idéer och tacka för hjälpen, även om idéerna ofta är kassa. Plötsligt dyker det upp något guldkorn och då är allting värt det!



Linnéa Emanuelsson Marknadskoordinator

Fler nyheter

outofhome.se förvärvar Smålands Skafferi
2024-10-31

outofhome förvärvar Smålands Skafferi

Idag är det klart att outofhome förvärvar 100% av grossistverksamheten Smålands Skafferi, specialiserade i lokala färskvaror med utgångspunkt från Växjö.

Detta innebär att outofhome.se kan erbjuda befintliga kunder ett brett och närproducerat sortiment av färskvaror - en kategori som tidigare varit underrepresenterad i försäljningen.

”Tillsammans med Smålands Skafferi kan vi äntligen erbjuda ett bra sortiment av för oss närproducerade färskvaror till våra tusentals kunder över hela Sverige. Det är en megakategori där vi har stor potential och tillsammans med Smålands Skafferi är vi på god väg. Utöver uppenbara synergier inom färskvaror och logistik konstaterade vi snabbt att vi är bra på helt olika saker. Genom att ta tillvara på varandras styrkor kan vi nu gå samman för att utmana branschen ytterligare" kommenterar Jacob Hillestad, VD outofhome

outofhome fossilfria leveranser
2025-07-31

Ett steg närmare fossilfri leverans i hela landet

Nu har alla våra kunder i Stockholm och Mälardalen fossilfria leveranser!

El-lastbilar kör lokalt i Stockholm och övrigt går antingen med förnybar biogas både flytande (LBG) och komprimerad (CBG) och HVO.

Området står för ungefär 36% av våra leveranser och hanteras av Kyl- och Frysexpressen. Hejja Robert och gänget som visar vägen här! Nu är det bara Norrland kvar som beräknas vara helt fixat till 2027.

Nytt samarbete med Good Grains
2025-08-28

Outofhome startar nytt samarbete med Good Grains

Varje månad utökar vi sortimentet och det går ofta i en ganska rasande fart. De senaste 12 månaderna har vi lagerlagt hela 2 702 artiklar från cirka 50 nya leverantörer. Nackdelen är att vi inte riktigt hinner berätta om allt kul som kommer in. Men det tänkte vi ändra på.

Ett av våra senaste samarbeten är med Good Grains, ett svenskt företag som utvecklar smakrik och hållbar vardagsmat baserad på fullkorn. Och det är inte vilka fullkornsprodukter som helst: deras kornbulgur stod på menyn under Nobelmiddagen 2024 (tema hälsa och hållbarhet) och har dessutom blivit utsedd till Årets Foodserviceprodukt 2025!

Många svenskar äter för lite fullkorn och unga kvinnor kan drabbas av järnbrist. Här gör Good Grains skillnad. Genom en hydrotermisk process bryts fytinsyran i spannmål ner, vilket gör viktiga mineraler som järn och zink mer tillgängliga för kroppen. Resultatet blir fullkornsprodukter som kan ge ett mineralupptag nästan i nivå med kött men med en bråkdel av klimatpåverkan!Smakrikt, svenskt, hållbart - precis den typ av innovation som vi gärna fyller sortimentet med. Välkomna till outofhome-gänget!