Löfbergs kafferapport 2025
Gästinlägg 2025-10-09

Höjdpunkter ur Löfbergs Kafferapport 2025

Kaffe är en självklar del av arbetsdagen för de flesta. Hela nio av tio svenskar anser dessutom att kaffe på jobbet ska vara gratis, en siffra som säger mycket om dryckens betydelse i arbetslivet. Bryggkaffet behåller sin ohotade förstaplats, men nya trender visar att vanorna kan komma att förändras. Framför allt blir iskaffe allt mer populärt vilket öppnar för arbetsgivare att tänka bredare kring kaffekulturen på arbetsplatsen.

Outofhome har tagit del av Löfbergs årliga kafferapport som bjuder på insiktsfulla siffror om svenskarnas kaffevanor. För företag är resultaten särskilt intressanta: en genomtänkt kaffekultur kan faktiskt bidra till att göra arbetsplatsen mer attraktiv. Rapporten visar att åtta av tio svenskar dricker kaffe regelbundet och för många är det en självklar förmån att det bjuds på. Att dra in på den förmånen kan därför få negativa konsekvenser för trivseln. Kaffe ger inte bara energi och fokus det, skapar också en naturlig paus i arbetsdagen och stärker gemenskapen mellan kollegor.

Iskaffe – Den nya kaffetrenden

En tydlig trend i Löfbergs rapport är att iskaffe snabbt vinner mark. I åldersgruppen 18–35 år har över en tredjedel (36 %) druckit iskaffe den senaste månaden, vilket visar att en ny generation håller på att förändra kaffevanorna. Att erbjuda iskaffe på jobbet kan därför bli ett enkelt sätt för arbetsgivare att ligga i framkant och attrahera yngre medarbetare. Dessutom signalerar ett varierat kaffeutbud att företaget bryr sig om trivsel och gemenskap.


Iskaffe på jobbet

Ice Latte Macchiato från Löfbergs


Positiva effekter av kafferaster

Att erbjuda sina anställda en fikapaus har flera viktiga funktioner. Löfbergs lyfter i sin artikel "Hur kan kaffe öka produktiviteten på jobbet?" varför kafferasten är en så viktig del av arbetsdagen.

  • Kaffe ger en energikick som gör det lättare att hålla sig alert under dagen.
  • Koffeinet bidrar till ökat fokus och kan därmed höja effektiviteten.
  • Pauser skapar utrymme för gemenskap. Kollegor får möjlighet att prata av sig men också lära känna varandra bättre och bygga starkare teamkänsla.

Såhär tycker outofhome

Kaffekulturen på outofhome har varit stark ända sedan starten. Den allra första produkten vi sålde var just kaffe! Löfbergs kafferapport gjorde mig nyfiken på hur mina egna kaffedrickande kollegor ser på kaffe på jobbet.

Cornelia Bjurberg, Brand Success Coordinator, menar att kaffe ska vara en självklarhet på arbetsplatsen. Att inte prioritera det ser hon som ett misstag: ”Att gå ut och köpa en kopp för 50 kronor känns orimligt.” Hon tar också upp aspekten av att kaffe på jobbet kan bidra till sammanhållning när alla kollegor sätter sig ihop 10 minuter för att njuta av den vara drycken. När det gäller iskaffe tycker hon inte att det är lika självklart, men definitivt en förmån som uppskattas.

När jag lyfter frågan med vårt IT-gäng råder det ingen tvekan, kaffe på jobbet är ett måste. På deras skrivbord står kaffekoppen alltid nära till hands. ”Dagen startar först när första koppen serveras”, säger Emma Norgren, och Peter Asplund håller med. För honom hjälper kaffet även mycket med produktiviteten. Iskaffe väcker inte lika starka åsikter men ses som ett trevligt tillskott, särskilt på sommaren. Jenny Sjögren, E-handelchef, påpekar också att en arbetsgivare inte behöver ha ett stort utbud, utan kvalitet är det viktigaste: ”Det måste vara gott kaffe, inte billigt automatkaffe.”

Svaren från mina kollegor ligger helt i linje med Löfbergs kafferapport: kaffe är en självklar del av arbetsdagen och gratis kaffe ett måste. Variation, som iskaffe, är inte avgörande men uppfattas som en omtänksam gest som stärker trivseln. För företag som vill vara attraktiva arbetsgivare är det därför klokt att ta kaffekulturen på allvar, något som Löfbergs rapport påminner oss om. Med sitt stora utbud av kaffe, från klassiskt brygg till färdiga iskaffedrycker, gör Löfbergs det enkelt att hitta lösningar som passar alla olika arbetsplatser!

Linnéa Emanuelsson Marknadskoordinator

Fler nyheter

Löfbergs goes Brasilien & Tanzania
2018-01-02

Två speciella specialkaffen från Löfbergs

Specialkaffet från Löfbergs är deras absolut mest exklusiva kaffe och kraven är höga. Kaffet måste förutom att vara anmärkningsvärt gott också kunna berätta en fängslande historia såväl som vara tydligt kopplat till sitt ursprung. Nu har Löfbergs hittat två nya kaffebönor som uppfyller kriterierna, Santana från Brasilien och Tanzania AA, föga förvånande från just Tanzania.

Dessa produkter är ett steg i Löfbergs arbete med att gynna och främja lokala kaffeodlare världen över och samtidigt säkra kvalitén på morgondagens kaffe. Bönderna förfogar över fantastiska odlingar men behöver utbildning och ekonomiskt stöd för att kunna göra dem rättvisa. Både i Syd-Amerika och i Tanzania har kaffebönorna odlats under ultimata förhållanden för att sedan plockas, tvättas och torkas med unika tillvägagångssätt. Genomförs sedan en avvägd rostning och en idealisk bryggning så har ni två helt enastående goda kaffen som dessutom har härliga historier att bjuda på.

Santana från Brasilien, FairtradeI snart 10 år har Löfbergs sökt efter det perfekta kaffet i Brasilien, nu har de funnit vad de letat efter. Santana är en liten ort i hjärtat av ett av landets mest uppskattade kaffedistrikt. Där arbetar varje dag uppemot 275 000 kaffeodlare med målet att få dela med sig av sina kaffebönor världen över.

Dags att dricka ur koppen
2018-04-20

Dags att dricka ur koppen

Löfbergs är en av världens största importörer av Fairtrade och ekologiskt kaffe. Dessutom är de marknadsledare när det gäller kaffe inom Foodservice. Kafferosteriet Löfbergs har blivit kända för sitt hållbarhetsarbete som sitter i väggarna för kaffeskrapan i Karlstad – kanske är det just det som gör de som populärt bland caféer, restauranger, hotell och deras gäster. Det är därför extra kul att se när de tänker utanför boxen – och det har de verkligen gjort nu med sin senaste kampanj: Caffe Slatte.

Svenskarna häller i snitt bort var tredje kopp kaffe. VAR TREDJE! En kopp motsvarar ungefär 64 kaffebönor, handplockade på avlägsna sluttningar och fraktade först på åsnerygg och sedan på lastfartyg till Sverige, i många fall över 1000 mil. Därefter lägger Löfbergs till sin kärlek till bönan med en nogrann rostning till rätt smak. Och här sitter jag i Göteborg med en slatt framför mig och skriver detta. Visst är det lite märkligt att ett företag vars huvudverksamhet kretsar kring kaffeförsäljning vill att vi skall hälla upp mindre kaffe i koppen, men de har ju rätt. Det gäller att ta vara på den råvara som redan finns.

Det beräknas att 125 miljoner människor är beroende av kaffehandel för sin levnad vilket gör kaffe till en av världens största handelsvaror. Cirka 25 miljoner kaffebönder livnär sig på kaffeodling som till sist leder till den kopp svart guld du har i handen. Nu är kaffet hotat på grund av klimatförändringar och det är framförallt Arabica, den kaffesort vi använder mest i Sverige, som är mest utsatt.

Löfbergs
2021-11-29

Så här serverar du riktigt vasst kaffe!

Kaffe- världens näst största handelsvara efter olja. Detta innebär givetvis att många tycker och tänker om kaffe, eller mer eller mindre lever för kaffe. Hos oss på outofhome.se speglar sig detta i att vi har väldigt många professionella användare som dagligen köper kaffe, där Löfbergs är vår största och mest omtyckta leverantör inom området. Det är caféer, restauranger, hotell, konferensanläggningar, arbetsplatser eller kanske en förening som beslutat sig för att köpa in kaffe till sin kioskverksamhet, och vad passar då bättre än att få guidening av en kunnig Löfbergssäljare för att ta sig mot de bästa tänkbara valen för just dem. Eftersom kaffet är en så viktig del i många människors liv utvecklas det och tillkommer hela tiden olika smaker, karaktärer och förpackningsstorlekar. Det kan vara underbara blandningar av bönor i olika smaker och rostningar eller bönor från ett specifikt land eller två. Ett exempel är storsäljaren "Medium 100g" från Löfbergs där kaffet består av arabicabönor med en bas från både Brasilien och Colombia för att få fram den önskade karaktären med en nötig och söt smak.

3 steg för att servera gott kaffe på restaurang och café När man väljer vilket kaffe man skall erbjuda kunderna i sin verksamhet finns det massvis med saker att fundera över. Givetvis beror det på vad man har för verksamhet och hur stort sortiment man mäktar med att erbjuda sina kunder. Det viktigaste är att man har ett kaffe som attraherar så många som möjligt och att man förstår att kvalitet alltid lönar sig. Man skall också bestämma sig för vilken sorts certifiering man vill ha på sitt kaffe. Det finns ju idag en mängd olika certifieringar; ekologiskt, Rainforest Alliance, UTZ eller Fairtrade för att nämna några. Inför valet av kaffe finns det ett par viktiga tips och råd att tänka på som café och restaurang.

1. Välj bryggmetod och kaffetyp (brygg, espresso och/eller instant) Filter/Bryggkaffe: Vilka bryggmetoder skall jag använda mig av, traditionell filterbryggare, presskanna (french press) eller kanske en helautomatisk kaffemaskin? Om du har ett större företag som behöver en kaffemaskin i t.ex. personalmatsalen rekommenderar vi att man anlitar ett vendingföretag där installation och service ingår. Espressokaffe: Traditionell manuell espressomaskin eller en helautomatisk maskin? Instant: Frystorkat som en del kallar det. Man kanske inte har tid för något annat om man säljer väldigt stora volymer på kort tid? Oavsett vad du själv tänkt dig, ta hjälp av en kafferostare, exempelvis Löfbergs, som hjälper dig på bästa sätt med tips och idéer. Det kommer nya trender och utrustning konstant och kaffeleverantörerna är alltid uppdaterad med det senaste. Det kommer uppskattas av dina kunder och av dig själv.