Nyheter om Outofhome

Di Luca

Passion för medelhavet i nytt färskvarusortiment.

När Fernando Di Luca lämnade Italien för Sverige på 60-talet tog han kärleken till mat och goda råvaror med sig. Det mynnade ut i familjeföretaget Di Luca & Di Luca som sedan länge säljer italiensk mat på den svenska marknaden under varumärket Zeta, och numera drivs av barnen Christian, Gabriella och Paola.

Foodservice är sedan flera år tillbaka en del av familjeföretaget Di Luca & Di Luca men specialiserade på storhushåll. Passionen för medelhavsmaten och den italienska livsstilen är dock densamma och målet är att alla ska kunna njuta av god medelhavsmat varje dag. Inte bara för att det är gott och ett av de mest smakrika och mångfacetterade köken i världen, utan också ett av de bästa matmönstren man kan följa.

Italienarna är också förebilder när det gäller att njuta av maten, gemenskapen runt bordet och den paus måltiden bjuder. En viktig sak varje dag som vi gärna bidrar till, och därför har vi dukat upp flera godbitar från det italienska kökets hjärta. Dags att njuta!

Läs mer
foodora väljer outofhome.se

foodora väljer outofhome.se

foodora erbjuder sina 5 000 anslutna partners inom restaurang, café och hotell ett förhandlat pris på råvaror och livsmedel med outofhome.se som distributör. Satsningen lanseras idag, 7 april 2021.

Samarbetet ligger under den nya förmånsportalen som foodora sätter upp som fri förmån för alla partners. Satsningen kommer att marknadsföras av foodora genom digitala kanaler och fysiskt via kundansvariga säljare hos foodora. Varje månad ansluter sig flera hundra nya restauranger till foodora.

- Det finns många bra synergier mellan bolagen. Det som känns riktigt bra med den gemensamma satsningen är att bägge bolagen är snabba, digitala och transparenta vilket gjort att samarbetet kunnat bli verklighet på kort tid. När vi jämförde våra kundlistor på 8 000 respektive 5 000 anslutna kunder hade vi endast ett fåtal gemensamma. Fastfood, som är Foodoras största segment, är med andra ord en ny stor kundgrupp för oss och vi har utvecklat sortimentet rejält för lanseringen. Samarbetet gör det möjligt för oss att ta Sveriges producenter och leverantörer ännu närmre kunderna vilket ligger helt i linje med vår vision, säger Jacob Hillestad, VD outofhome.se.

Läs mer
Enervit
Nyhet 12 feb 2021

Ett varumärke för Juventus, atleter och... dig?

Enervit-familjen vars inställning alltid har varit att varje upplevelse är ett äventyr har lett dem dit dem är ända sedan år 1954. Kanske är det de Italienska rötterna som har gett dem dess gyllene inställning? Med den perfekta mixen av erfarenheter och ett uppsving av Italienska atleter har företaget letat sig fram på den Italienska marknaden med sina bars, gels och tabletter för att sedan ta plats i fler än 20 länder i världen, där Sverige är ett av dem. Och det är ju tur för oss, för nu har även vi äran att erbjuda Italiens marknadsledare inom sporttillskott i Out Of Home-sortimentet.

En familj av apotekareDen Italienska apotekaren Paolo Sorbini satte grunden för Enervit tillsammans med sina barn. Apotekarfamiljen kommer från en liten kommun i Italien vid namn Montepulciano som ligger i regionen Toscana. Till en början importerade Palo farmaceutiska produkter, men såsmåningsom köpte han en liten verkstad i utkanten av Milano där han i början av 1954 slog samman marknadsföring med industriell verksamhet och grundade Also S.p.A., idag känt som Enervit S.p.A. Anläggningen i Zelbio, nära Comosjön, byggdes 1972 och är än idag Enervit S.p.A.s produktionsanläggning.

Sedan företaget grundades har det hänt en del längs vägen. Bland annat förlorade den italienska liran sitt värde och företaget behövde göra en stor förändring. Det var dags att ta upp en kategori som då inte var så omtalad i Italien - kostforskning, vilket ledde till att det första lådkalori-sötningsmedlet vid namn Tack skapades. Några år senare, under 80-talet, lanserade Enervit även sina första proteinprodukter. Passande nog slog samtidigt de italienska atleterna Sara Simeoni (framgångsrik höjdhoppare) och Francesco Moser (framgångsrik cyklist) igenom, som då var ansikten utåt för Enervit.

Läs mer
Ett lagom bra år

Ett lagom bra år

Till att börja med vill jag rikta ett stort stort tack till personalen, leverantörer och kunder för den enorma insats som 2020 har inneburit både på ett professionellt och personligt plan. I vanlig ordning har jag försökt skriva en årskrönika som beskriver förra året ur vår synvinkel, lite för min egen skull, men förhoppningsvis är det någon där ute som också är intresserad. Det blev ganska mycket text till slut så för er som har bråttom (eller inte klarar av dåliga metaforer) rekommenderar jag att hoppa direkt ner till den kortfattade beskrivningen.

Långfattat om året Det var så mycket som hände förra året, ändå har jag svårt att börja skriva denna krönika. Det var ju lite som en berg- och dalbana från start till slut. Mycket positivt och mycket negativt kanske totalt summeras som ett lagom bra år? Vår tanke var att växa mer än vad vi gjorde men marknaden minskade kraftigt och året slutade på 22% tillväxt. Det enklaste sättat att beskriva året ur vårt perspektiv är väl kanske om vi delar in det i fem delar:

1 januari - 15 mars: Lugnet före stormen (2 m/s)

Läs mer
Smarta julbord 2020 - Tradition, trend och take away
Nyhet 1 dec 2020

Tradition, trend och take away

Julen står för dörren och i år kämpar vi alla med betydligt mer allvarliga saker än att armbåga oss fram i varuhusen i jakten på överdrivet många julklappar till släkten. I år handlar julen snarare om överlevnad för många, och vikten av att hitta ljusglimtarna i tillvaron, trots att vintermörkret ligger tätare än någonsin tidigare. Att julmysa med nära och kära är de flesta av oss vana vid, men nu handlar det om att tajta till denna krets ännu mer.

Men samtidigt som alla potentiella gäster och kunder uppmanas att stänga in sig i hemmen, är vi säkra på att de inte vill se sina favoritkrogar försvinna från marknaden när ljusningen väl kommer. Därför är det så oerhört viktigt att du anpassar dina erbjudanden efter rådande tider, och gör det enkelt för människor att fortsätta stötta din verksamhet. Detta måste sedan stöttas upp med kommunikation, så har du inte tänkt på marknadsföring tidigare, är det hög tid att sätta igång. Numera finns det många digitala och sociala kanaler med låga uppstartströsklar, där du samtidigt når många av dina gäster utan att behöva offra några större summor.

På Orkla FoodSolutions står de redo att stötta året runt, men här finns även en stark tro på att det går att hitta lösningar som på kort sikt kan rädda delar av julen. Inte minst genom att anamma en trend som varit på uppåtgående under ett bra tag redan – nämligen take away.

Läs mer
Oscar Fond

Innovation och tradition, hand i hand.

Vi kan förstå varför OSCARs fonder, såser, pastor och buljonger varmt tas emot i många storkök, restauranger och caféer. Med bra ingredienser, råvaror och inspiration från norden trollar OSCARs fonder fram kompromisslösa smaksättare att förgylla maträtter med. Vi är glada över att nu kunna erbjuda flera nya artiklar i sortimentet från OSCAR där deras krydda med rökt smak är en av våra favoriter. Har ni inte provat den så är det hög tid!

Ju fler kockar, desto sämre soppa... ett välkänt uttryck som kanske inte är helt klockrent alla tillfällen? Över 100 recept tas fram varje år (!) av OSCARs kockar tillsammans med ett flertal konsumenter för att få till de perfekta smakerna i deras produkter. Varje liten detalj gör stor skillnad för slutresultatet och därför tar dem in smakpaneler till hjälp. Den panelen hade vi inte tackat nej till att sitta med i! För att då fram varje liten smak ur råvarorna har OSCAR en tillsats som dem använder sig av flitigt - tid. Vi rekommenderar er att se över några av de 100 recepten som finns på OSCARs (Nestlés) hemsida för en uppsjö av inspiration.

Premium, signature eller koncentrat - vilken ska man välja?Det lättaste svaret hade varit att man kan använda alla varianter till allt. Och visst går det fint, men det finns såklart en baktanke bakom varje koncept. Är man ute efter den snabbaste vägen till god kryddning är premiumsortimentet svaret. Då varje produkt i serien premium är värmebehandlade så går dem fint att tillsätta i både varma som kalla rätter och smakerna framhävs på en gång. Visst är det smidigt? Bredden för användningsområdena är stor då produkterna kan användas till allt ifrån fudge med fermenterad peppar till piggvar med vitvinssås (dock kanske inte i kombination med varandra?).

Läs mer
Outofhome-teamet växer

Outofhome-teamet växer

Out of Home växer och tar nu in fyra nya personer till teamet. Tillsammans utmanar vi en hel bransch. Vi tar producenter och kunder närmare varandra genom transparens och modern e-handel i världsklass. Vi samarbetar med starka, små, nya, nischade, goda, traditionella, lokala och innovativa varumärken. Det här är vårt drömjobb och vi hoppas att det även kan bli ditt.

Vårt huvudkontor ligger i Göteborg vid Gamlestadens fabriker. Det är bokstavligen högt till tak i bägge bemärkelser. Vi samarbetar med några av de roligaste livsmedelsleverantörerna i Sverige och har förmånen att få prova spännande mat och dryck ofta. Det finns pingpong-bord, biljardbord, playstation, popcornmaskin, espressomaskin och kaffebar yada yada samt obegränsat med dryck och snacks. Men det är inte därför du vill jobba hos oss. Det här blir dina kollegor - vi är ganska trevliga, vi lovar. Det kanske inte ser ut så men vi har alla en liten släng av rebell i oss. Vi älskar att utmana traditionella arbetssätt och vill hela tiden utveckla det vi gör och nå målet med att ta producenter och kunder närmare varandra - på alla sätt som går.

I år har över 2500 nya kunder börjat använda outofhome.se. Nästa år kommer vi fortsätta öka. Därför rekryterar vi nu fyra stjärnor. En frontendutvecklare och en backendutvecklare baserade i Göteborg. En KAM och en till i vårt Brand Success Team till vårt kontor i Stockholm. Läs mer om tjänsterna nedan och skicka in ditt CV samt en kort text om dig till kontakt@outofhome.se.

Läs mer
Kärlek vid första ögonkastet

Kärlek vid första ögonkastet?

Att omfamna den växtbaserade maten som om de vore kärlek vid första ögonkastet, det är något som eftersträvas varje dag hos Hälsans kök. Ända sedan år 1969 har de experimenterat fram goda och hälsosamma vegetariska och veganska alternativ för de som inte vill äta kött av vilken anledning som helst(vilket vi på OutofHome diggar starkt).

Ett nerlagt mejeri var startskottet.Hälsans kök grundades av Erik som påbörjade resan när han utforskade hur en växtbaserad kost kunde påverka hälsan efter att hans pappa dog bara 49 år gammal. Erik ville få människor att upptäcka den gröna maten och köpte ett nedlagt mejeri där han producerade plantbaserad mat, som han sedan körde ut runt om i Stockholm i sin lilla bil. En frysbil hämtade upp mat från fabriken en gång i veckan och körde ut till övriga ställen, och på den vägen var det... Men att argumentera för en växtbaserad kost har inte varit lätt. I början mötte han motstånd som att människor påstod att vi behöver kött från protein för att må bra. Men trots detta fortsatte Erik och idag blir fler och fler människor medvetna om hur gott växtbaserad mat är och att den kan ersätta kött rakt av.

Hälsa, miljö eller trend? Att äta vegetariskt har länge funnits på kartan och fler och fler människor upptäcker hur enkelt kött kan bytas ut mot plantbaserad mat istället. Att det är bra för hälsan med vegetarisk och vegansk kost finns många studier på och jag ser mer och mer att de blivit en (bra)trend att äta vegetarisk/veganskt för både hälsa och miljö. Hälsans kök jobbar mot en klimatsmartare framtid där förpackningarna numera är återvinningsbara och sojaproteinet som används i produkterna för det mesta kommer från Europa.

Läs mer
En retard beer tack!

En retard beer tack!

En bit utanför Göteborg i Västra Frölunda ligger det ett ölbryggeri med stora framgångar och spännande ölsorter med namn och utseende som väcker uppmärksamhet. Beermiths grundades 2015 av Engelsmannen Dave Barrat och hans fru Malin Barrat. Dave hade i över 35 år varit en öl bryggeri-entusiast, och när chansen att starta ett helt eget ölbryggeri dök upp så gick Malin och Dave all in med stora visioner om att vara ett framgångsrikt familjeföretag inom ölbryggeri-branschen. Beersmiths många och spännande ölsorter säljs idag på bland annat systembolaget för privatpersoner och hos oss på Outofhome för restauranger och pubar.

West Coast Bryggeri till BeersmithsMen det har inte bara varit en framgångssaga för Beersmiths. När företaget grundades 2015 hette de nämligen West Coast Bryggeri, men bytte sedan frivilligt namn till West Coast Beersmiths. Det nya namnet blev dock inte långvarigt då de hamnade i en namntvist med en stor aktör inom branschen som ansåg att deras namn låg för nära en av deras egna produkter, och inte ville förväxlas med dem. Det blev en lång och utdragen tvist där Beersmiths tillslut insåg att det inte var lönsamt att fortsätta. Då blev de nya namnet istället Beersmiths, och introducerades för första gången för alla öldrickare under Öl & Whiskymässan i Göteborg under 2018. Nu 2020 har de blivit varma i kläderna i det nya namnet Beersmiths och ölsorterna finns på många utvalda pubar runt om i Göteborg och deras ölbryggeri har en given plats på kartan för Göteborgs bästa lokala ölbryggerier.

Retard BeerEn öl som många förmodligen höjer på ögonbrynen åt när de ser den i baren är "Beersmiths Retard Beer" där etiketten färeställer en funktionsnedsatt i rullstol och en emoji som dreglar. Det kan låta förnedrande, men budskapet är tvärtemot. Ölens syfte är att motverka fördomar mot personer som har funktionsnedsättningar av olika slag och är ett resultat av Beersmiths samarbete med gil.se som sedan 1989 arbetat för ett bättre samhälle för dessa individer. Retard Beer New England IPA är en ljus och grumlig hazy IPA bryggd med humlesorterna Mosaic och Citra. Med aromer som lime, blåbär, bubbelgum och ett avslut i rosor är detta en både spännande, frisk och fräsch fläkt med kraftfull humlearom. Helt klart en öl värt att testa för ett gott syfte! Andra spännande namn i Beersmiths sortiment är bland annat "Wheat or without you", "Stört Folk" och "Dubbel Trubbel". Om jag fick frågan på en pub att välja mellan ha en vanlig lager eller en "Dubbel trubbel" hade jag kvickt svarat en dubbel trubbel tack! Smart drag av Beersmiths och enligt mig är dessa helt klart vinnare på pubar och barer för öl-entusiaster!

Läs mer
Köp- och leveransvillkor

Beställningar före lunch skickas samma dag och levereras normalt dagen efter, om du befinner dig mellan Ystad och Uppsala. Vi tar väl hand om dina personuppgifter och tar din personliga integritet på största allvar.

Läs våra användarvillkor
Läs vår sekretesspolicy

Kundservice

Läs gärna svaret på våra vanliga frågor. Skulle du inte hitta det du söker är du varmt välkommen att kontakta oss via mail, telefon eller chat.

031-700 83 82
Helgfria vardagar: 9-12, 13-15
kundservice@outofhome.se