Nyheter om Outofhome

Åre Water

En klimatneutral funktionsdryck från Åre

Nu mer än någonsin så är det full fokus på miljön, klimatavtryck och fossilfri energi. Greta Thunberg har slagit handen i bordet och sagt "How dare you?!". Vi behöver göra stora förändringar för att få behålla vår planet, och Greger Thörn på Ár functional är med i svängarna! Han vill att människor idag och i kommande generationer ska kunna leva och bo i samhällen fria från skadliga ämnen i både jord, luft och vatten.

Changing The GameÁr functional har bestämt sig för att att ta ansvar i hela kedjan. Det finns en anledning till att världen har hamnat i en klimatkris och de vill reducera sitt klimatavtryck i allt från produktion, till innehåll, till transport och försäljning.

- Vår funktionsdryck smakar gott och är klimatsmart. Behövs det fler funktionsdrycker på marknaden? Kanske inte, men vi behöver smartare produkter som belastar klimatet mindre, säger Greger Thörn och berättar att de tror att Ár functional kommer vara en Game Changer när det kommer till klimatsmarta drycker framåt.

Läs mer
Nu flyttar vi ett steg närmare kunder och leverantörer

Nu flyttar vi ett steg närmare kunder och leverantörer

Nu flyttar vi lagret till Bring Frigos nya miljöklassade Distributionscenter Ljusekulla i Helsingborg. Den kombinerade terminal och lagerbyggnaden är anpassad till aktörer som efterfrågar en ökad samkörning och lagerplock från olika producenter. Flytten innebär tydliga miljövinster genom färre transporter i ledet mellan producent och kund.

- Genom flytten blir vi ännu snabbare, mer flexibla, ännu mer konkurrenskraftiga med en ökad skalbarhet. Även senare stopptider, helg och samma-dag leveranser, lokala lager och cross-docking är exempel på möjligheter som öppnar sig genom flytten säger Jacob Hillestad, VD på outofhome.se

Kortare sträckor, större volymer och optimerade transporter- Då vi kommer att utgå direkt ifrån distributionscentret innebär det att vi minskar behovet av inhämtningar för vidare distribution ut i landet. Något som innebär stora besparingar på våra fraktkostnader och därmed en markant bättre lönsamhet från dag ett, fortsätter Jacob. Varorna flyttas över helgen 15-16/5-2021 och planen är att göra de första utleveranserna från det nya distributionscentret den 17/5-2021. Vi räknar alltså inte med att vi skall behöva ha någon nedtid alls men vi ber alla våra kunder och leverantörer ha överséende om vi stöter på någonting oförutsett.

Läs mer
Santa Maria

Nu möter vi morgondagens gäster!

Redan innan pandemin bröt ut såg Santa Maria två stora trender i restaurangbranschen. Den ena var take-away och hemleveranser. Den andra var hållbar matlagning med gröna råvaror. Sen dess har även förenklade arbetsprocesser seglat upp som ett viktigt behov för professionella matlagare över hela Europa. Därför lanserar Santa Maria nu Handy Bites – ett koncept för handhållen mat som kan avnjutas var som helst.

"Med fokus på mångsidiga produkter, praktiska kryddblandningar och det växtbaserade superproteinet Pulled Oats® har vi tagit fram recept som är högaktuella för morgondagens servering. Vi bjuder på nya smakkombinationer, portabla tolkningar av älskade rätter, en uppdaterad barnmeny, ljuvliga små sides och desserter som gör det lättare att skapa merförsäljning. Alltihop backas upp av tips och tutorials som hjälper dig att hantera den nya verkligheten på ett enkelt, lönsamt och hållbart sätt."

Läs mer på santamariaworld.com/se/foodservice/

Läs mer
Di Luca

Passion för medelhavet i nytt färskvarusortiment.

När Fernando Di Luca lämnade Italien för Sverige på 60-talet tog han kärleken till mat och goda råvaror med sig. Det mynnade ut i familjeföretaget Di Luca som sedan länge säljer italiensk mat på den svenska marknaden under varumärket Zeta, och numera drivs av barnen Christian, Gabriella och Paola.

Foodservice är sedan flera år tillbaka en del av familjeföretaget Di Luca & Di Luca men specialiserade på storhushåll. Passionen för medelhavsmaten och den italienska livsstilen är dock densamma och målet är att alla ska kunna njuta av god medelhavsmat varje dag. Inte bara för att det är gott och ett av de mest smakrika och mångfacetterade köken i världen, utan också ett av de bästa matmönstren man kan följa.

Italienarna är också förebilder när det gäller att njuta av maten, gemenskapen runt bordet och den paus måltiden bjuder. En viktig sak varje dag som vi gärna bidrar till, och därför har vi dukat upp flera godbitar från det italienska kökets hjärta. Dags att njuta!

Läs mer
foodora väljer outofhome.se

foodora väljer outofhome.se

foodora erbjuder sina 5 000 anslutna partners inom restaurang, café och hotell ett förhandlat pris på råvaror och livsmedel med outofhome.se som distributör. Satsningen lanseras idag, 7 april 2021.

Samarbetet ligger under den nya förmånsportalen som foodora sätter upp som fri förmån för alla partners. Satsningen kommer att marknadsföras av foodora genom digitala kanaler och fysiskt via kundansvariga säljare hos foodora. Varje månad ansluter sig flera hundra nya restauranger till foodora.

- Det finns många bra synergier mellan bolagen. Det som känns riktigt bra med den gemensamma satsningen är att bägge bolagen är snabba, digitala och transparenta vilket gjort att samarbetet kunnat bli verklighet på kort tid. När vi jämförde våra kundlistor på 8 000 respektive 5 000 anslutna kunder hade vi endast ett fåtal gemensamma. Fastfood, som är Foodoras största segment, är med andra ord en ny stor kundgrupp för oss och vi har utvecklat sortimentet rejält för lanseringen. Samarbetet gör det möjligt för oss att ta Sveriges producenter och leverantörer ännu närmre kunderna vilket ligger helt i linje med vår vision, säger Jacob Hillestad, VD outofhome.se.

Läs mer
Enervit

Ett varumärke för Juventus, atleter och... dig?

Enervit-familjen vars inställning alltid har varit att varje upplevelse är ett äventyr har lett dem dit dem är ända sedan år 1954. Kanske är det de Italienska rötterna som har gett dem dess gyllene inställning? Med den perfekta mixen av erfarenheter och ett uppsving av Italienska atleter har företaget letat sig fram på den Italienska marknaden med sina bars, gels och tabletter för att sedan ta plats i fler än 20 länder i världen, där Sverige är ett av dem. Och det är ju tur för oss, för nu har även vi äran att erbjuda Italiens marknadsledare inom sporttillskott i Out Of Home-sortimentet.

En familj av apotekareDen Italienska apotekaren Paolo Sorbini satte grunden för Enervit tillsammans med sina barn. Apotekarfamiljen kommer från en liten kommun i Italien vid namn Montepulciano som ligger i regionen Toscana. Till en början importerade Palo farmaceutiska produkter, men såsmåningsom köpte han en liten verkstad i utkanten av Milano där han i början av 1954 slog samman marknadsföring med industriell verksamhet och grundade Also S.p.A., idag känt som Enervit S.p.A. Anläggningen i Zelbio, nära Comosjön, byggdes 1972 och är än idag Enervit S.p.A.s produktionsanläggning.

Sedan företaget grundades har det hänt en del längs vägen. Bland annat förlorade den italienska liran sitt värde och företaget behövde göra en stor förändring. Det var dags att ta upp en kategori som då inte var så omtalad i Italien - kostforskning, vilket ledde till att det första lådkalori-sötningsmedlet vid namn Tack skapades. Några år senare, under 80-talet, lanserade Enervit även sina första proteinprodukter. Passande nog slog samtidigt de italienska atleterna Sara Simeoni (framgångsrik höjdhoppare) och Francesco Moser (framgångsrik cyklist) igenom, som då var ansikten utåt för Enervit.

Läs mer
Ett lagom bra år

Ett lagom bra år

Till att börja med vill jag rikta ett stort stort tack till personalen, leverantörer och kunder för den enorma insats som 2020 har inneburit både på ett professionellt och personligt plan. I vanlig ordning har jag försökt skriva en årskrönika som beskriver förra året ur vår synvinkel, lite för min egen skull, men förhoppningsvis är det någon där ute som också är intresserad. Det blev ganska mycket text till slut så för er som har bråttom (eller inte klarar av dåliga metaforer) rekommenderar jag att hoppa direkt ner till den kortfattade beskrivningen.

Långfattat om året Det var så mycket som hände förra året, ändå har jag svårt att börja skriva denna krönika. Det var ju lite som en berg- och dalbana från start till slut. Mycket positivt och mycket negativt kanske totalt summeras som ett lagom bra år? Vår tanke var att växa mer än vad vi gjorde men marknaden minskade kraftigt och året slutade på 22% tillväxt. Det enklaste sättat att beskriva året ur vårt perspektiv är väl kanske om vi delar in det i fem delar:

1 januari - 15 mars: Lugnet före stormen (2 m/s)

Läs mer
Smarta julbord 2020 - Tradition, trend och take away
Nyhet 1 dec 2020

Tradition, trend och take away

Julen står för dörren och i år kämpar vi alla med betydligt mer allvarliga saker än att armbåga oss fram i varuhusen i jakten på överdrivet många julklappar till släkten. I år handlar julen snarare om överlevnad för många, och vikten av att hitta ljusglimtarna i tillvaron, trots att vintermörkret ligger tätare än någonsin tidigare. Att julmysa med nära och kära är de flesta av oss vana vid, men nu handlar det om att tajta till denna krets ännu mer.

Men samtidigt som alla potentiella gäster och kunder uppmanas att stänga in sig i hemmen, är vi säkra på att de inte vill se sina favoritkrogar försvinna från marknaden när ljusningen väl kommer. Därför är det så oerhört viktigt att du anpassar dina erbjudanden efter rådande tider, och gör det enkelt för människor att fortsätta stötta din verksamhet. Detta måste sedan stöttas upp med kommunikation, så har du inte tänkt på marknadsföring tidigare, är det hög tid att sätta igång. Numera finns det många digitala och sociala kanaler med låga uppstartströsklar, där du samtidigt når många av dina gäster utan att behöva offra några större summor.

På Orkla FoodSolutions står de redo att stötta året runt, men här finns även en stark tro på att det går att hitta lösningar som på kort sikt kan rädda delar av julen. Inte minst genom att anamma en trend som varit på uppåtgående under ett bra tag redan – nämligen take away.

Läs mer
Oscar Fond

Innovation och tradition, hand i hand.

Vi kan förstå varför OSCARs fonder, såser, pastor och buljonger varmt tas emot i många storkök, restauranger och caféer. Med bra ingredienser, råvaror och inspiration från norden trollar OSCARs fonder fram kompromisslösa smaksättare att förgylla maträtter med. Vi är glada över att nu kunna erbjuda flera nya artiklar i sortimentet från OSCAR där deras krydda med rökt smak är en av våra favoriter. Har ni inte provat den så är det hög tid!

Ju fler kockar, desto sämre soppa... ett välkänt uttryck som kanske inte är helt klockrent alla tillfällen? Över 100 recept tas fram varje år (!) av OSCARs kockar tillsammans med ett flertal konsumenter för att få till de perfekta smakerna i deras produkter. Varje liten detalj gör stor skillnad för slutresultatet och därför tar dem in smakpaneler till hjälp. Den panelen hade vi inte tackat nej till att sitta med i! För att då fram varje liten smak ur råvarorna har OSCAR en tillsats som dem använder sig av flitigt - tid. Vi rekommenderar er att se över några av de 100 recepten som finns på OSCARs (Nestlés) hemsida för en uppsjö av inspiration.

Premium, signature eller koncentrat - vilken ska man välja?Det lättaste svaret hade varit att man kan använda alla varianter till allt. Och visst går det fint, men det finns såklart en baktanke bakom varje koncept. Är man ute efter den snabbaste vägen till god kryddning är premiumsortimentet svaret. Då varje produkt i serien premium är värmebehandlade så går dem fint att tillsätta i både varma som kalla rätter och smakerna framhävs på en gång. Visst är det smidigt? Bredden för användningsområdena är stor då produkterna kan användas till allt ifrån fudge med fermenterad peppar till piggvar med vitvinssås (dock kanske inte i kombination med varandra?).

Läs mer
Köp- och leveransvillkor

Beställningar före lunch skickas samma dag och levereras normalt dagen efter, om du befinner dig mellan Ystad och Uppsala. Vi tar väl hand om dina personuppgifter och tar din personliga integritet på största allvar.

Läs våra användarvillkor
Läs vår sekretesspolicy

Kundservice

Du hittar svaret på några av de vanligaste frågorna och kontaktmöjligheter till oss via knappen här nedanför.