#foodservice

Oj, nu har vi köksredskap också!

MerxTeam levererar restaurang-, köks- och barutrustning i världsklass med fokus på kvalitet, design och funktion. Sortimentet växer så det knakar på outofhome.se, och nytt för den här gången är märken som Exxent och BBM, vilka är självklara favoriter hos många kockar. Sortiment-uppdateringen består av allt ifrån kastruller till slickepottar och kantiner i alla dess former och storlekar.

Med kontor över hela världen, och en vardag som en av Sveriges ledande leverantörer inom restaurang- och köksprodukter, har man svårt att tro sina ögon (öron?!) när det hela startade i en liten lägenhet i centrala Göteborg. MerxTeam startade år 1993 och har sedan dess expanderat stort, med ett nuvarande sikte på övriga europeiska marknader. Samlade kunskaper från över 20 år tillbaka, ligger bakom produkterna för alla slags kök, där både kräsna hem, storkök och gourmetkrogar ingår i målgruppen. Slittåliga och rejäla redskap har tagits fram av specialister, stjärnkrogar och professionella kockar. Sortimentet uppdateras ständigt för bästa design, material och livslängd.

"Köksutrustning är något som många kunder har efterfrågat och vi har lyssnat", berättar Jacob Hillestad, marknadschef på outofhome.se. "Restaurangutrustning till caféer, restauranger, storkök, hotell och alla som vill laga mat med riktigt professionella redskap är en viktigt och nödvändig del av vårt växande sortiment", fortsätter Jacob. "MerxTeam är känt bland de flesta i branschen och vi hoppas kunna ge våra kunder ett bra sortiment de kan lita på i köket.", avslutar Jacob.

Läs mer

Coca Cola, Fanta & Sprite nu i lager

Drycken som givit upphov till en globalt sett, helt egen smakkategori och som idag är ett av världens mest kända varumärken. Vi har nu Coca-Cola samt dess kusiner, Fanta och Sprite, i sortimentet på outofhome.se.

"We will see to that every man in uniform gets a bottle of Coca-Cola for five cents wherever he is and whatever it costs.", utlovade Robert W Woodruff, en tidigare VD för Coca Cola Company under andra världskriget. Utbredningen av den världsberömda läskedrycken har varit en del av många historiska epoker, och fortsätter än idag att skriva historia. Det sägs att 98% av världens befolkning (!) känner till den karaktäristiska logotypen med snirkliga bokstäver och vi är inte förvånade. Med oförglömliga reklamfilmer och en enastående smak, kombinerat med en tidlöst klassisk design, kan inte mycket gå snett. Coca-Cola är en av vår världs mest populära drycker, och ett måste på hyllan hos varje aktiv aktör inom mat- och dryckesbranschen.

"Vårt sortiment växer ständigt, och känslan av att ha Coca-Cola i lager, en produkt min morfar ägnade sitt liv åt att producera i Norge, är mycket speciell. Även Fanta och Sprite har haft en stor efterfrågan och kommer därför självklart ingå i vår sortiment-uppdatering", säger Jacob Hillestad, marknadschef på outofhome.se. "Att vi nu tar in Coca Cola i sortimentet kommer efter många mail och kundförfrågningar. Det känns himla skönt att det nu är på plats, speciellt med tanke på den kommande sommaren". avslutar Jacob.

Läs mer
Kampanj 5 maj 2018

Färskbryggt iste från Lipton i sommarvärmen

Iste är en läskande dryck för alla måltider och målgrupper då den är både fräsch, smakrik och utan kolsyra. En favorit för stora som små helt enkelt. Iste är inte bara mycket gott att dricka i sommarvärmen, det är också en väldigt lönsam dryck för caféer, restauranger och hotell att erbjuda. Trenden kring iste har ökat rejält över hela världen och nu kommer den till Sverige och lanseras brett under våren och sommaren 2018.

Färskbryggt iste utan tillsatt socker är ett bättre alternativ än läsk ur en hälsoaspekt, vilket även det talar för en stor succé. Eftersom att ett café eller en restaurang själva kan ta fram en egen bryggning genom att addera färska frukter, bär och örter ger det även en unik upplevelse för kunden. Lipton har tagit fram flera trevliga recept för caféer, restauranger och hotell som utgår från de populära smakerna svart te och persika. Lipton har även estetiskt snygga och effektiva dispensers i glas, vilka gör serveringen av isteet ännu lite lättare.

Kampanj: Starkittet med glasdispenser för iste samt måttkanna (värde 440 SEK) blir gratis vid köp av 8 innerförpackningar iste.

Läs mer

Nya användarvillkor och sekretesspolicy

Jag är nog inte den enda som blivit bombad med mail kring GDPR de senaste dagarna. Den nya lagen innebär inga större förändringar för oss då vi sedan tidigare behandlat personuppgifter varsamt. Framförallt så samlar vi bara den nödvändigaste informationen vi behöver för att fullfölja vår tjänst, dvs. att leverera rätt varor till korrekt adress och person.

För dig som skapat ett användarkonto hos oss ställer vi även ett par frågor för att kunna presentera ett mer relevant sortiment för dig. Sortimentet börjar ju växa till sig och det känns onödigt att ge produktförslag på sojasås till ett gym eller proteinpulver till en restaurang.

I samband de nya GDPR kraven har vi ändå passat på att uppdatera våra användarvillkor samt skapat en separat sekretesspolicy som adresserar de nya reglerna. Genom att använda vår tjänst och handla via outofhome.se godkänner du dessa villkor. Dessutom har vi tagit fram biträdesavtal med de tjänster som hanterar personuppgifter i vårt arbete, exempelvis den chat-funktion som vi använder vid kundtjänst-frågor. Detta säkerställer att era uppgifter hanteras enligt GDPR även av våra underleverantörer. Har du några frågor till oss kring detta är du välkommen att maila oss på kontakt@outofhome.se.

Läs mer

Energidrycken som ger dig vingar

Red Bull - världsjätten bakom produktkategorin energidryck finns nu i sortimentet på outofhome.se. Red Bull levererar energidryck för den som vill prestera med extra energi, oavsett om det gäller en lång bilkö, krävande arbetsdagar eller världsmästerskap.

Företaget grundades i mitten på 1980-talet och har sedan den dagen sålt mer än 62 miljarder burkar Red Bull. Med sitt unika marknadsföringskoncept, representeras drycken av toppidrottare världen över, varför de når ett enormt globalt intresse. Den globala lanseringen har resulterat i att Red Bull säljs i 171 länder världen över. Att erbjuda Red Bull i sortimentet känns därför helt rätt från vår sida.

"Vårt sortiment fortsätter att växa och en hel del av våra kunder har efterfrågat Red Bull. Nu finns det äntligen i lager och det känns så klart otroligt bra" säger Jacob Hillestad, marknadschef på outofhome.se.

Läs mer

Näringsrik barnmat på rena råvaror

Alex & Phil kommer ur en härlig vision: Ärlig, ekologisk och rättvis barnmat. De små förpackningarna passar utmärkt on-the-go och är fullproppade med näringsrik mat gjorda på bra råvaror och tillverkade på ett bra sätt.

Företaget växte fram genom dess grundare, Jenny Wessblad Hårdhs, bestämda ambition om att leverera en barnmat de kan stå bakom till 100%. Hon saknade ett alternativ på marknaden som både smakar gott, är fylld med näring samt som är hållbar gentemot vår omvärld. Av den anledningen är alla produkter KRAV-märkta och ekologiska, och som att inte det är nog, donerar Alex & Phil 50 öre till barn på flykt för varje såld portion. Good smoothie = good gärning. Dessutom klimatkompenserar Alex & Phil hela sin produkt från grunden vilket är mycket imponerande.

Produkterna är det ultimata komplementet för caféer, restauranger och hotell som vill erbjuda ett alternativ för den yngsta gästen. För samtliga verksamheter där familjer kommer på besök, kan Alex & Phil mycket troligen visa sig vara räddaren i nöden. Nyheten i sortimentet är därför en viktig komponent i vårt mål om att erbjuda genombra produkter för alla caféer och restauranger runt om i Sverige.

Läs mer

Ballerina eller singoalla?

Den eviga frågan. Tätt följt av, äter du hela eller innehållet först? Hur som helst, nu finns Göteborgs Kex i lagret och det är just extra kul eftersom att vi alla (förutom en stackare från Karlskrona) är uppvuxna i Götet. Ballerina är nog en del av blodet, man kan nästan känna smaken bara av att se det lilla runda chokladkexet.

Företaget ligger i Kungälv, ett maratonlopp bort från Göteborg, och grundades redan 1888. Företaget köpte senare in sig i Örebro Kexfabrik och fick därmed tillgång till det populära Brago-kexet i sortimentet ungefär samtidigt som Ballerina kom i mitten av 1900-talet. Klassiska Guld Marie och och Kung Oscars pepparkakor kom redan i slutet på 1800-talet. Idag ägs bolaget av Orkla Confectionary & Snacks sedan 1994.

"Vi har tagit in ett grundsortiment av Göteborgskex med alla klassiker som Digistive, Ballerina, Singoalla, Brago, Hushållswafers och Smörgåsrån. Vi tänker att de caféer, föreningar och andra verksamheter som handlar kan vara intresserade av detta anrika varumärke." - säger Jacob Hillestad, marknadschef på outofhome.se. "Annars får vi bokstavligen själva äta upp kakorna – så det är ju win-win egentligen."

Läs mer

Klimatkompensera som företag

För ungefär två år sedan började vi klimatkompensera alla våra transporter. För två år sedan var vi ett annat företag, vi har fyrdubblat vår omsättning sedan dess och därmed även våra leveranser men klimatkompensationen är någonting vi är stolta över och håller fast vid. Här är nyheten vi skrev för två år sedan när vi berättade om vår satsning kring 100% klimatkompenserad transport. Vi vill med det här inlägget berätta om några av de lärdommar vi fått från satsningen för dig som går i tankarna om att klimatkompensera.

Vad innebär det att klimatkompensera?Väldigt förenklat så innebär det att du betalar en summa pengar för att minska utsläpp av växthusgaser någon annanstans. Rent konkret kanske det innebär att du subventionerar en modern och effektiv spis för en familj i Darfur. Familjen har sedan tidigare en traditionell ugn som tänds med kol och ved. Varje utbytt spis besparar 4 ton CO2 i utsläpp varje år. Du kan läsa mer och stödja ett sådant projekt här: goldstandard.org/projects/darfur-low-s...

Vad kostar det att klimatkompensera?En person i Sverige släpper ut ungefär 4,5 ton CO2 per år enligt The World Bank (2014). Att klimatkompensera 1 ton CO2 kostar 100-160 SEK beroende på vilket projekt du väljer att stötta på goldstandard.org. Att klimatkompensera för ett år av en privatpersons utsläpp kan alltså kosta så lite som 450 SEK. Det är dessutom en klimatkompensation med certifieringen Gold Standard. Med över 1400 olika projekt i över 80 länder samt säkerställt av tredje part är det en av de bästa sätten för att verkligen göra skillnad.

Läs mer

Dags att dricka ur koppen

Löfbergs är en av världens största importörer av Fairtrade och ekologiskt kaffe. Dessutom är de marknadsledare när det gäller kaffe inom Foodservice. Kafferosteriet Löfbergs har blivit kända för sitt hållbarhetsarbete som sitter i väggarna för kaffeskrapan i Karlstad – kanske är det just det som gör de som populärt bland caféer, restauranger, hotell och deras gäster. Det är därför extra kul att se när de tänker utanför boxen – och det har de verkligen gjort nu med sin senaste kampanj: Caffe Slatte.

Svenskarna häller i snitt bort var tredje kopp kaffe. VAR TREDJE! En kopp motsvarar ungefär 64 kaffebönor, handplockade på avlägsna sluttningar och fraktade först på åsnerygg och sedan på lastfartyg till Sverige, i många fall över 1000 mil. Därefter lägger Löfbergs till sin kärlek till bönan med en nogrann rostning till rätt smak. Och här sitter jag i Göteborg med en slatt framför mig och skriver detta. Visst är det lite märkligt att ett företag vars huvudverksamhet kretsar kring kaffeförsäljning vill att vi skall hälla upp mindre kaffe i koppen, men de har ju rätt. Det gäller att ta vara på den råvara som redan finns.

Det beräknas att 125 miljoner människor är beroende av kaffehandel för sin levnad vilket gör kaffe till en av världens största handelsvaror. Cirka 25 miljoner kaffebönder livnär sig på kaffeodling som till sist leder till den kopp svart guld du har i handen. Nu är kaffet hotat på grund av klimatförändringar och det är framförallt Arabica, den kaffesort vi använder mest i Sverige, som är mest utsatt.

Läs mer