#foodservice

Ny asiatisk fond från Bong

Ny asiatisk fond från Bong

Bong Touch of Taste är experter på smaksättning. Med tradition och kvalité har de förenklat svenskarnas vardag ända sedan 1890. Till en början med goda inläggningar, men på senare år med smakrika fonder och buljonger. Som ambassadörer för Bongs fonder och buljonger är vi stolta över att kunna erbjuda ett i det närmaste komplett sortiment för storkök och restaurang. Ni finner idag 34 olika produkter från Bong i vårt sortiment. En salig blandning av olika buljonger och fonder i olika smaker och storlekar. Gemensamt för alla är att de genom sin kvalitet sätter smak på menyn och på ett enkelt sätt hjälper till med pricken över i:et i måltiden.
Därför är vi väldigt glada att de nu utökar de sitt sortiment med två spännande asiatiska nyheter!

Red and Hot, Asia fond

Som namnet avslöjar en röd och het fond. Utan smakförstärkare är det ingefäran, chilin och vitlöken som tillsammans lyfter fonden till oanade höjder. I det asiatiska köket gör den ingen besviken, en höjdare både för kocken och gästen. Ett snabbt och enkelt sätt att skapa en smakfull sås med härligt sting.

  • 1 liter (ger 30 liter utspädd fond)
  • 100% vegansk
  • För storkök och restaurang

Green and Fresh, Asia fond

Syrlig och fräsch nyhet med naturliga smaker av koriander, lime och citrongräs. Speciellt framtagen för att tillsammans med kycklingfonden skapa en gudomlig Pad Thai. Men enligt oss tar den valfri asiatisk maträtt på menyn till en ny nivå.

  • 1 liter (ger 30 liter utspädd fond)
  • Spännande nyhet
  • 100% vegansk

Vill ni se fonderna in action?

Nu finns Vitamin Well på lager!

Nu finns Vitamin Well på lager!

Hur kan man kombinera en törstsläckande och välsmakande dryck med ett vitaminintag? Vår nya leverantör Vitamin Well har svaret. Sedan 2008 har Vitamin Well funnit en lucka på marknaden. De presenterar drycker i sitt sortiment som varken kompromissar med smak, funktion eller design. - ”I takt med Sveriges alltmer hälsosamma livsstil, ser vi en ökad efterfrågan av produkter som tillför någonting utöver njutningen. Vi ser därför Vitamin Well som det perfekta alternativet till läsk och söta juicer för café- eller restaurangverksamhet.”, säger Jacob Hillestad, marknadschef på outofhome.se. "Dessutom ger Vitamin Wells produkter ett starkt sortiment för oss mot gym och träningsanläggningar, någonting vi saknat tidigare." fortsätter Jacob. "Sedan lanseringen för ett par veckor sedan har försäljningen fullkomligt exploderat – Vitamin Well är definitivt här för att stanna".

OutofHome.se kan stolt presentera tre olika syskonskaror i Vitamin Well-familjen. Samtliga drycker i Vitamin Well-familjen är goda och funktionella törstsläckare berikade med vitaminer och mineraler. Dryckerna har en unik funktion, smak och sammansättning och ger ett bra tillskott av vitaminer och mineraler.

Vitamin Well Original, var den första produkten som lanserades, och har sedan dess blivit ett klassiskt val på café. Den här serien finns i åtta olika smakkombinationer, vilka gemensamt äratt de är utan kolsyra, låga kalorivärden och endast är sötade med fruktsocker. Väl kylda blir smaker i serien som exempelvis Vitamin Well Defence Citrus/Fläder berikad med vitamin C och D eller Vitamin Well Awake Hallon fullproppad med vitamin D, B12, folsyra och koffein, givna succéer.

Den andra serien i Vitamin Well-familjen är Vitamin Well FREE, vilka till skillnad från de andra är lätt kolsyrade. Även de har unika uppsättningar av vitaminer, mineraler och goda smaker. FREE-serien är baserade på svenskt källvatten och är helt fria från socker och konserveringsmedel. Ett enklare val för den medvetna kunden.

Vi erbjuder även den tredje serien som beskrivs som ”Nästa generations sportdryck”. Vitamin Well har tillsammans med ingen mindre än Sveriges stjärna inom kategorin– Zlatan Ibrahimovic, tagit fram en sportdryck som ger kroppen optimala förutsättningar för att prestera under träningspasset. Vitamin Well+, som drycken heter, innehåller en mycket lyckad kombination av elektrolyter, aminosyror och vitaminer. Detta är essentiella substitut att tillföra kroppen inför, under eller efter sportaktiviteten.

Vill du läsa mer om Vitamin Well, kan du besöka vitaminwell.se. Dryckerna finner du i vårt sortiment under varumärkes-kategorin Vitamin Well eller under Kalla Drycker.

Pssst! Vitamin Well tar även med sig varumärken som NOCCO, NOBE Aloe Vera och Barebells. Tre riktiga succéer, men vi tänker berätta mer om detta snart så stay tuned!

Törstsläckande drycker från Kiviks Musteri

Törstsläckande drycker från Kiviks Musteri

I södra delen av Kivik, där äppelodlingar möter kritvita sandstränder, produceras frukt- och bärdrycker i en slående kvalitet sedan fyra generationer tillbaka. Familjeföretaget Kiviks Musteri är en ny leverantör på OutofHome.se och erbjuder den allra finaste äppelmusten, ekologiska lemonader samt andra måltidsdrycker. Detta är en leverantör att räkna med för café-, restaurang- eller hotellverksamhet.

Historia av passion och kärlek för trakten

Året var 1888 då Henric Åkesson planterade de äppelträd som idag utgör Sveriges första yrkesmässiga fruktodling. Det var nämligen då Kiviks Musteri startade sin verksamhet i hjärtat av Österlen. Mycket har skett sedan dess och idag drivs verksamheten av den fjärde generationen Åkesson. Det är numera Bengt Åkesson och Kristina Levinsson som håller i stafettpinnen och de har båda två växt upp bland äppelträden i Kivik. ”Vi drivs av en stor kärlek till äpplen, till mat och dryck och till den vackra plats där vi finns”, förklarar dem.

Kiviks Musteri förädlar frukt och bär, och bevarar det naturligt goda och nyttiga utan onödiga tillsatser. De har en stor kärlek till just äpplen då det är kärnan i verksamheten. Idag producerar Kiviks Musteri däremot även juice och dryck av apelsiner, päron, citroner, jordgubbar och andra frukter och bär. ”Med ett stort engagemang för trakten och frukten har Kiviks Musteri idag utvecklats till ett modernt livsmedelsföretag som levererar produkter i världsklass”, säger Jacob Hillestad, marknadschef på outofhome.se, efter ett lyckat besök på Kiviks Musteri.

En mängd dryckesalternativ

En mängd olika drycker finns att beställa från Kiviks Musteri. Årets skörd av solmogna äpplen finns både i form av must,juice eller mildare dryck. Ekologiska citroner presenteras i sortimentet i form av en härligt frisk lemonad. Lemonad finns även med smak av Päron & Ingefära. OutofHome.se levererar även alla Kiviks utsökta juicer i smarta portionsförpackningar alternativt i större förpackningar från koncentrat, vilka blir ett vinnande val för den som söker både kvantitet och kvalitet. För de minsta finns drickfärdiga jordgubbs-, päron- eller äppeldrycker i praktiska portionsförpackningar med sugrör (dessutom har alla klassiska karaktärer från Bamse!).

Vill du läsa mer om Kiviks Musteri kan du besöka kiviksmusteri.se. Dryckerna finner du i vårt sortiment under varumärkes-kategorin Kiviks Musteri eller under Kalla Drycker.

Psst! Tveka inte att stanna till på musteriet om du kör förbi vackra Österlen. Kiviks Musteri erbjuder många möjligheter att prova de utsökta produkterna på plats. De har även en egen plantskola och ett café med utsikt över det vackra landskapet.

Kalla drycker för café och restaurang 2017

Kalla drycker för café och restaurang 2017

Sommaren närmar sig med stormsteg och det är dags att beställa de säkra korten inför säsongens succéservering. En väl kyld dryck tackar ingen nej till! Därför har vi på OutofHome.se lyft in de drycker vi gillar mest i vårt breda sortiment. Allt ifrån en iskall lemonad, det trendiga iskaffet, oemotståndliga juicer eller törstsläckande drycker som känns livsviktiga efter långpromenaden. Ta en titt och känn lugnet över att sommarens kalla drycker finns att beställa redan idag.

"Vad vi ser är en tydlig trend mot ekologiska drycker" säger Jacob Hillestad, marknadschef på outofhome.se. "Juicer, iskaffe, källvatten och lemonader – allt certifieras nu ekologiskt" fortsätter Jacob. "Chilidrycken Caliente, iskaffe från Löfbergs, det alkoholfria vinet från Richard Juhlin samt källvattnet från Aqua Nobel står ut i toppen när vi ser på våra leveranser till caféer, hotell och restauranger hittills under våren. Nyheterna i vårt sortiment, Kiviks Musteri, Vitamin Well samt Bloomy Drinks, har även gott över förväntan."

Juice & Fruktdryck: Kiviks Musteri, Caliente, Naturfrisk, Smakis, Pago, Saltå Kvarn, Fontana
Läsk & Cider: Pepsi, Trocadero, 7UP, Zingo, Herrjunga Cider, Naturfrisk, Apotekarnes
Lemonad & Must: Lorina, Kiviks Musteri, Naturfrisk
Mineralvatten: Aqua Nobel, Herrljunga Cider, Ramlösa
Funktionsdryck: Bloomy Drinks, Vitamin Well, Barebells, Aloe Vera NOBE
Träningsdryck: NOCCO, Vitamin Well
Iskaffe: Löfbergs
Alkoholfria alternativ: Richard Juhlin, Morouj, Caliente, Herrljunga Cider

(I vår huvudkategori Kalla Drycker kan du bläddra bland alla samtidigt.)

Naturligt och lokalt från Kiviks Musteri

De vackra och välsmakande skördarna från Österlen presenteras av Kiviks Musteri, vilka både erbjuder säsongens skörd av den klassiska äppelmusten samt andra sommarfavoriter. Med deras ekologiska lemonader i kylen kan inte mycket gå snett. Smaken Päron & Ingefära blir en verklig utmanare i sommar, medan smaken av Citron förblir en klassiker på uteserveringen. ”Kiviks Musteri är en ny leverantör hos oss och deras lemonader och juicer har verkligen varit succé sedan dag 1. Jag är glad att vi hittade rätt så här nära inför sommarens jakt på de bästa kalla dryckerna för café och restaurang.”, kommenterar Jacob på outofhome.se.

Goda klassiker och nya stjärnor

Champagneexperten Richard Juhlin, erbjuder i vanlig ordning ett mousserande och alkoholfritt vin som väl kylt i en ishink vid bordet blir en solklar vinnare i värmen. I sortimentet finns även det tidlösa källvattnet från Aqua Nobel i både ”still or sparkling”, som är ett måste för en hel dags servering. Även exotiska juicer från Pago, heta och iskalla chilidrycker från Caliente, eller de ekologiska juicerna från Saltå Kvarn eller Naturfrisk är bara exempel på drycker som passar riktigt bra kylda när solen kommer.

Funktionsdrycker går som aldrig förr

Vitamin Well är en leverantör som inte heller sviker i sommarvärmen. Med deras funktionsdrycker i spännande smaker placerade i kylen, kommer fikan eller lunchen vara räddad. Du finner även andra funktionsdrycker i vårt utbud, så som det nya guldet inom Fitness-Sverige, kända som NOCCO.

Du hittar även den populära nyheten Bloomy Drinks i vårt nya sortiment. En funktionsdryck framtagen av Örtmedicinska institutet, hjärnorna bakom Kan Jang (ni som haft förkylning vet...). Fullproppad med örter, blommor och rötter i tre olika utföranden, BOOST, POWER och LIFE.

Hitta dina nya favoriter och bygg ditt sommarsortiment i vår stora kategori Kalla Drycker.

Gôtt recept på matvete från Frebaco Kvarn

Gôtt recept på matvete från Frebaco Kvarn

Det har gått drygt en månad sedan lanseringen av Frebaco Kvarn's matvete i vårt sortiment. Många av er har hittat till den nya varumärkes-kategorin Frebaco Kvarn, fylld med gott matvete och andra kvarngryn för restaurang och storkök.

Frebaco Kvarn tillverkar primärt Matvete: Ett utmärkt alternativ till pasta och ris och kan exempelvis fylla ut en god sallad. De har även Kvarngryn (blandat av havre, vete och råg) vilket ger en ännu nyttigare sallad men kan också kokas ned i en god gryta. I sortimentet finns även Kamutvete som har en lite större kärna vilket ger ännu mer protein, mineraler och vitaminer. Mathavre, Basmüsli, Cornflakes och Havreringar - alla andra goda gryn och varor från Västgöta-slätten hittar du i kategorin Frebaco Kvarn.

Av dessa tre anledningar bör du använda svenska matgryn på restaurang, i café och storkök:

  • Gott och annorlunda: pröva att byta ut pasta, ris eller potatis mot matvete.
  • Fiberrik och näringsrik: innehåller långsamma kolhydrater och 10% protein!
  • Klimatsmart: tillverkad ekologiskt i Sverige på Västgöta-slätten. Framställningen av matvete genererar hela 82,6% mindre koldioxid än ris.

Vi frågade Otto, på Frebaco, om inte han kunde ge oss ett schysst recept att dela med er. Vad tror ni om en matvete med dill och citron på menyn?

Recept: Matvete med Dill och Citron från Frebaco KvarnMATVETE MED DILL OCH CITRON

Serveras med fördel till panerad fisk och en kall sås, ugnstekt lax eller havets wallenbergare.

Ca 50 portioner
INGREDIENSER:

2,5 kg Ekologiskt Svenskt Matvete
3 l vatten
4 msk grönsaksbuljong
1 påse gröna ärter (2,5 kg)
5 msk fryst dill
1 dl olivolja
1 dl pressad citron
3 msk italiensk salladskrydda

SÅ HÄR GÖR DU:

1. Fördela vetet jämnt i två bleck.
2. Ha i 2 msk buljongpulver i vardera bleck.
3. Slå på 1,5 l vatten i vardera bleck.
4. Ställ ugnen på ånga och ställ in blecken. Ånga i 15 min.
5. Häll sedan i ärtorna i det varma vetet, ärtorna kan vara frysta, de tinar på ett kick.
6. Blanda i citron, olja, dill och salladskrydda. Blanda ordentligt och smaka av med salt och peppar (gärna citronpeppar).

"Våra ekologiska Svenska Matgryner är nästan lite för bra för att vara sanna. Inte nog med att de är prisvärda och enkla att tillaga. De odlas inom en tio mils radie till vår kvarn i Lidköping samt är av naturen proppade med fibrer och höga halter med protein. Låter som hokus pokus men är egentligen bara vanligt vete, havre eller råg som vi ångat hastigt." - Otto Andersson, Frebaco Kvarn.

Framtiden har färre köttätare

Framtiden har färre köttätare

Var fjärde väljer vegetariska alternativ på regelbunden basis. Ungdomsbarometern presenterade nyligen färsk statistik där ungdomar 15-24 år fick diskutera sin attityd till kött. Statistiken visar att hela 9% av dagens ungdomar ser sig själva som vegetarianer. 2009 var samma siffra 3%. I studien där, 15 994 ungdomar medverkade, framgår också att flickorna äter mer vegetariskt än pojkarna, 13% av flickorna är vegetarianer.

Varför väljer fler att äta vegetariskt?

Många parametrar spelar in men de största orsakerna anses vara ökad medvetenhet för den egna hälsan, miljön, hållbarhet och djurrätts-frågor. Undersökningen visar också att 90-talisterna och yngre olikt sina äldre generationer inte hämtar information och inspiration från forskare och experter utan istället i större utsträckning påverkas av nätförebilder, kändisar och vänner.

Bland köttätarna blir Svenskt kött allt viktigare

Vid sidan av att allt fler väljer bort köttet helt och hållet eller åtminstone på vissa måltider syns också ett ökat ställningstagande till att äta svenska kött. Ungefär 70% i nämnd studie påpekar betydelsen av att köttet på tallriken är svenskt.

Elisabeth Qvarford, VD på Svenskt Kött är inte förävånad när hon tar del av statistiken. De har sett trenden växa under många år men påpekar samtidigt på att den totala köttkonsumtionen i Sverige inte gått ner men att den kan komma att göra i takt med att den undersökta generationen blir en allt större andel av populationen.

Vegotrenden är här för att stanna

GP skriver att de tre stora livsmedelskedjorna kontinuerligt redovisar ökad försäljning ur det vegetariska sortimentet. Trenden syns på fler håll än hos livsmedelskedjorna, på TV startas matlagningsprogram för vegetarianer, köttproducenterna tar fram produkter som består av större andel grönsaker medan hamburgerkedjorna säljer allt mer av sina trendiga vegetariska alternativ.

Flexitarianerna blir allt fler

Sifo har publicerat en liknande undersökning som visar på snarlika resultat. Där betonas ökningen av så kallade flexitarianer vilka är allätare som ämnar att äta mindre kött och mer vegetariskt. Var femte person säger att den har som måbrl att äta mer vegetariskt och över hälften önskar att den hade mer kunskap om hur man lagar vegetarisk mat.

Dags för Svenska Akademin att uppdatera sin ordlista? Flexitarian är definitivt ett ord ni kommer att höra mer av.

Källor: Food Supply, FoodWire, Göteborgs Posten

Tack för ett lysande 2016!

Tack för ett lysande 2016!

Under året har vi distribuerat motsvarande 12 miljoner koppar kaffe, nästan 10 ton grillkrydda och drygt 2000 liter kalvfond. Det är ofattbart att vi bara varit igång på riktigt i lite över 1 år. Under 2016 har vi välkomnat Martin och Marcus som nya kollegor. Martin kommer närmast från studier på Handelshögskolan i Göteborg där han på projekt praktiserat hos oss. Marcus rekryterade vi från vårt nätverk och har tidigare arbetat med försäljning. Nu är vi alltså 7 personer totalt. I januari kommer vi dessutom att presentera två nya kollegor, Tomas och Alice!

Fler än 40 nya varumärken

Vi vill arbeta med bra varumärken inom Foodservice. Under året har vi haft glädjen att presentera många välkända klassiker och nya genombrott. Matkompaniet, med varumärken som Pedros, Katoz, Lutece och Fantasty, utökade vårt sortiment för lunchrestaurangen. Likaså Orkla med Önos, Bob och Felix. Di Luca med Zeta, Ardita, Colussi och Gaia har uppgraderat vårt sortiment från medelhavet. Alkoholfritt vin Morouj och Richard Juhlin från MRG Wines kom in lagom till sommaren. Gårdschips och Rootfruit likaså. Med Mother Earth har vi nu ett klockrent ekologiskt start-sortiment av kolonialvaror. Precis i veckan landar även nyheten Frebaco med ekologiskt matvete för storkök. Caliente, den nya chili-drycken som vunnit många priser för sin innovation, har även varit ett lysande tillskott.

Vi har passat på att ta vårt sortiment av förbrukningsmaterial till en ny nivå. Duni har ett mycket bra sortiment av servetter i alla dess former och färger, de har även take-away material som är riktigt schysst med många miljö-smarta alternativ till den klassiska engångsartikeln i plast. Rengöringsmedel och tvål hittade vi från ett fantastiskt företag som heter Bio Gen Active. De producerar sina miljö-optimerade rengöringsprodukter på en naturlig restprodukt, vilket är riktigt coolt.

Jag har helt säkert glömt ett par men som ni förstår har vi haft ett rejält arbete med att lägga upp alla dessa produkter under året och det känns skönt att det är klart. Stort tack till er som hittat och handlat alla nya produkter – det ger allt hårt arbete värde!

Femdubblat lagret

Du som kikat in regelbundet har kanske märkt en mängd nya produkter. Allt är lagerlagt naturligtvis och det innebär att varje produkt du ser finns fysiskt på vårt lager i Uddevalla som drivs tillsammans med Samhall. Med enormt slit har de kämpat med alla nya produkter och vi vill rikta ett stort tack till de underbara kollegorna på Samhall som arbetat med detta.

Samtidigt har vi byggt ett nytt alkohol-lager vilket kommer tas i bruk under nästa år. För dig med alkohol-servering, håll utkik i butiken och kom gärna med tankar och idéer på sortiment du vill handla via Outofhome.

Alla transporter klimatkompenseras

Har du följt med på nyheterna vet du säkert vilken enorm utmaning världen står inför när det gäller klimatförändringar. Vi tog därför beslutet i början av 2016 att se till att alla våra utsläpp från transporter klimatkompenseras på ett bra sätt. Detta görs genom FN-certifierad klimatkompensation, Gold Standard, genom företaget Tricorona. Vi tycker att det är viktigt att göra det vi kan för att minska vår miljöpåverkan. Läs mer här.

Nu drar vi igång i Norge

Vi har fått många förfrågningar kring att kunna leverera till Norge. Det kändes därför helt rätt att öppna outofhome.no, en systersida som kommer att tillhandahålla vårt sortiment för norska restauranger och caféer (äntligen kan du hitta riktigt kaffe i Norge (!)). Kontakta oss om du vill komma igång i grannlandet.

2017 – du bestämmer

Nu har outofhome.se funnits i lite över 1 år. Restauranger och caféer beställer fler och fler varor i takt med att vi utökar vårt sortiment. Vårt sortiment utökas successivt när vi får in önskemål från er och det är därför så himla viktigt att ni fortsätter berätta för oss vad ni vill handla via outofhome.se. Dessutom vill vi väldigt gärna höra vad ni tycker om det vi gör – det är trots allt för er som vi finns till. Vi läser alla mail som kommer in och tar varje kommentar på fullaste allvar. Berätta därför gärna vad vi kan göra bättre. Maila dina tankar till kontakt@outofhome.se eller underskriven.

Vi önskar er en god fortsättning och ett riktigt gott nytt år!
/Dina vänner på outofhome.se

Ekologiska råvaror från Mother Earth

Ekologiska råvaror från Mother Earth

Sverige är nu världsbäst på ekologisk mat. Fler och fler väljer att handla organiskt odlat mat utan tillsatser och bekämpningsmedel. Detaljhandeln rapporterar en stor försäljningsökning av ekologiska livsmedel som nu står för nio procent av all mat och dryck. Med den starka ekologiska trenden i konsumentledet är det en självklarhet att kategorin även ökar starkt inom restaurang, hotell och café.

Tidigare har ekologiskt varit svårt för storkök att arbeta med eftersom att priserna varit markant högre. Idag med den ökande efterfrågan har priserna blivit fördelaktiga även för restauranger. Marknadsfördelen att arbeta med ekologiskt på sin meny i caféet eller i restaurangen är stor. En del restauranger kör helt ekologiskt idag och blir KRAV-märkta medan många väljer att ha enstaka rätter på menyn.

Ekologiska råvaror direkt från odlare

"Med bakgrund mot den kraftiga ekologiska trenden har vi nu utökat vårt sortiment inom produktkategorin ekologiska råvaror." säger Jacob Hillestad, marknadschef på outofhome.se. "Vår försäljning av ekologiska livsmedel ökar kraftigt och det kändes därför helt rätt att bredda med framförallt ekologiska basvaror. Vi valde Mother Earth som varumärke eftersom att de har ett gott rykte i branschen och arbetar direkt med odlare och producenter." Du hittar de nya produkterna utspridda i framförallt vår kategori för torrvaror.

Superfoods är här för att stanna

Superfoods är nästan som tagen ur science fiction. Quinoa, Chia, Hampa, Pumpa & Maca. Frön, frukter och pulver som är så fulla av koncentrerad jäkla nyttighet att alla som känner till det slänger sig över detta i hyllorna. Egentligen finns det så klart mycket mer än bara Chia och Quinoa som är supernyttigt men dessa superfoods har skapat en större medvetenhet kring hur näringsrik maten är.

Vi kan ingenting om superfoods men det kan Mother Earth så när vi bestämde oss för att bredda vårt sortiment i kategorin fick vi snabb hjälp med ett grundsortiment. I vår nya Mother Earth-kategori hittar du nu ett 30-tal spännande artiklar.

Vi välkomnar Natessen och Mother Earth!

Viktor Ingemarsson, hälsoentrepreneur och prisbelönt kock på Mother Earth, har jobbat länge med olika typer av superfood- och RAW food-koncept på restauranger. Under 5 år arbetade han som kock på St. Jörgen och tog där fram ett helt RAW-food koncept för hotellet som byggde på bra ekologiska råvaror och superfoods. "Förutom de fantastiska näringsvärdena som superfood erbjuder så är det samtidigt ett helt nytt bibliotek av smaker. Jag tycker att det är fantastiskt att vi har blivit mer medvetna om vad vi äter och det har såklart dina gäster också blivit. Förutom en spännande boost till er meny på ert café eller restaurang så speglar det också eran medvetenhet i er matlagning."

Viktor har under sina många år som kock upptäckt att kategorierna ekologiska råvaror och superfoods inte var anpassad för storkök och tog då saken i egna händer. "Jag blev förvånad över att man inte kunde få mer fakta om råvarorna eller en storlek som passade storkök. Att öppna 10 st. 500 grams förpackningar av en ekologisk basråvara känns ju lite passé." säger Viktor. "I mitt sökande stötte jag på ett gäng drivna importörer med naturliga kopplingar till bl.a. Peru och Kina. Idén blev verklighet och idag har vi kontor i bägge länder, vilket gör att vi har ett direkt led från odlare till slutkonsument. Idag är Mother Earth ett erkänt varumärke när det gäller ekologiska råvaror och superfoods och detta är vi mycket stolta över."

Produkterna finns i mindre förpackningar som säljs inom dagligvaruhandeln och stora förpackningar för restaurang, café, hotell och andra storkök.

Du hittar alla de nya varorna här: Mother Earth-kategori

Källa för första stycket: Sverige världsetta på ekologisk mat - gp.se

Top 10 för julstämning på restaurangen

Top 10 för julstämning på restaurangen

Med första advent avklarad, är du helt redo för julbordet? Har du fyllt på med glögg och juleskum? Finns det julröda servetter och dukar? Vi har förberett en lista över de 10 saker vi hade förväntat oss på ett riktigt bra julbord. Helt oväntat finns dessutom alla nämnda produkter lagerlagda i vårt julsortiment (!).

1) Juleskum från Cloetta

Säga vad man vill Juleskum, men vi väljer att citera Gustaf Svensson från Svensson Svensson gällande Dopp i grytans vara eller icke vara: "Den ska stå där!!!". Detsamma gäller skumtomtarna, ingen jul utan dem på bordet/i baren/i magen.

2) Röda eller julmönstrade servetter från Duni

Kan du liksom oss inte riktigt kontrollera dig när julbordets alla frestelser dukas fram trots att släkten är samlad? Med Duni's röda julservetter kan du skydda både famnen och hålla rent runt munnen!

3) Röd eller julmönstrad duk från Duni

Har man juliga servetter får man allt se till att ha juliga dukar också, det är sen gammalt. Vi erbjuder både 25 meter långa dukrullar och färdigmätta dukar, allt för att ert julbord ska bli så smidigt och lyckat som möjligt.

4) Kanel till baket

Hur julig är inte doften av kanel? Ligger ni efter med julfeelingen, toppa då risgrynsgröten eller bakdegen med kanel som intar hela rummet och ni är snabbt ikapp.

5) Julmust!

Kommentar är egentligen överflödig. Om det inte vore för att den råkar ha fått namnet Jul- och Påsk-must hade svenskarna med största säkerhet druckit denna ljuvliga dryck året om. Vi har inte heller vilken julmust som helst, närmare bestämt Apotekarnes, och den säljs i både burk och flaska.

6) Glögg från Herrljunga

Vilken doft är mest julig, kanelen eller glöggen? En kopp av Herrljungas glögg ger dig värme och dessutom en stor dos av julkänsla. Den är dessutom alkoholfri vilket gör att även barnen och chauffören får vara med och dricka. Finns även som KRAV-märkt alternativ.

7) Levande ljus från Duni

Har ni också glömt när vi senast hade en vit jul som lyste upp våra rum? Är det inte ljust ute får vi lysa upp inne. Det gör ni bäst med Dunis kvalitetsljus, röda och vita, långa och korta, tjocka och smala.

8) Löfbergs nyhet Fazenda som bryggkaffe

Om ni mot förmodan skulle tröttna på glöggen och julmusten och vill fylla strupen med något annat så ligger alltid kaffet nära till hands. Löfbergs nyhet Fazenda är då vår rekommendation!

9) Bitchoklad från Elizabeth Shaw

När vi ändå är inne på kaffe, så är det svårt att inte falla för frestelsen att ha en chokladbit från Elisabeth Shaw bredvid koppen. I förpackningar med upp till 300 bitar kommer sällskapet få kämpa för att tömma den.

10) Monin med smak av Pepparkaka

Har kaffet för låg julnivå? Inga problem, Monins smaksättare av Pepparkaka är en julig favorit för både varma och kalla drycker.

Julmusiken får ni sätta på själva,
God Jul önskar Outofhome.se

Ny prisvärd buljong för storhushåll

Ny prisvärd buljong för storhushåll

Buljong är bra att ha för att förhöja smaken i maträtten. Nu har Blå Band tagit fram en riktigt bra priseffektiv buljong för storköket. De levereras i 5 kg hinkar vilket ger 833 liter färdig buljong. För dig som vill ha mest smak för pengarna är detta ett riktigt bra alternativ till andra buljonger på marknaden, exempelvis Bong och Knorr.

Blå Band som varumärke lanserades redan på 50-talet. Tanken var att erbjuda produkter som förenklade vardagen för svenskarna. Konjunkturen var stark efter världskriget och man hade generellt mindre tid att spendera i köket. Först ut var Poulardsoppa. Nu, mer än 60 år senare är Blå Band kända för sina goda soppor och såser. På storkökssidan är det Continental Foods som står bakom varumärket Blå Band. I vårt sortiment har vi ett antal goda grundsåser för storhushåll, exempelvis Hollandaise, Bearnaise, Vit Grundsås, Gräddsås och Brun Grundsås.


Grönsaksbuljong 5 kg, 833 liter

Förhöj smaken i soppan eller grytan på lunchrestaurangen med denna priseffektiva grönsaksbuljong från Blå Band. Med låg salthalt och utan allergener är det ett smidigt val. Buljongen är dessutom speciellt tillverkad för lunchrestauranger och andra storkök för att ge så mycket smak som möjligt för pengarna. Hinken på 5 kg grönsaksbuljong blir 833 liter färdig buljong.

Ingredienser
Salt, torkade grönsaker 36 % (palsternacka, morot, lök, purjolök), aromer, jästextrakt, vegetabiliskt fett (palm), maltodextrin, karamelliserad glukossirap, gurkmeja, rismjöl, karamelliserat socker.

Ordinarie pris: 479 kr/st | 95,80 kr/kg | 0,57 kr/l
För att se ditt pris, logga in och klicka här.


Köttbuljong 5 kg, 833 liter

När du behöver en riktigt bra balanserad köttsmak i såsen, gratängen eller grytan finns nu ett prisvärt alternativ från varumärket Blå Band. Perfekt för storköket på grund av sin priseffektivitet samt att den liksom grönsaksbuljongen har en låg saltnivå och är helt utan allergener. Passar kanske speciellt för lunchrestaurangen. En hink på 5 kg producerar hela 833 liter färdig buljong.

Ingredienser
Salt, jästextrakt, maltodextrin, glukossirap, aromer, socker, vegetabiliskt fett (palm), nötköttsextrakt 2,5 %, lök, karamelliserad glukossirap, karamelliserat socker.

Ordinarie pris: 521 kr/st | 104,20 kr/kg | 0,63 kr/l
För att se ditt pris, logga in och klicka här.

Till toppen

Vänligen vänta...

Vänligen vänta...