Klimatkompensera som företag
Guide 19 jun 2019

Klimatkompensera som företag

För ungefär tre år sedan började vi klimatkompensera alla våra transporter. För tre år sedan var vi ett annat företag, vi har fyrdubblat vår omsättning sedan dess och därmed även våra leveranser men klimatkompensationen är någonting vi är stolta över och håller fast vid. Här är nyheten vi skrev för två år sedan när vi berättade om vår satsning kring 100% klimatkompenserad transport. Vi vill med det här inlägget berätta om några av de lärdommar vi fått från satsningen för dig som går i tankarna om att klimatkompensera.

Vad innebär det att klimatkompensera?

Väldigt förenklat så innebär det att du betalar en summa pengar för att minska utsläpp av växthusgaser någon annanstans. Rent konkret kanske det innebär att du subventionerar en modern och effektiv spis för en familj i Darfur. Familjen har sedan tidigare en traditionell ugn som tänds med kol och ved. Varje utbytt spis besparar 4 ton CO2 i utsläpp varje år. Du kan läsa mer och stödja ett sådant projekt här: goldstandard.org/projects/darfur-low-s...

Vad kostar det att klimatkompensera?

En person i Sverige släpper ut ungefär 4,5 ton CO2 per år enligt The World Bank (2014). Att klimatkompensera 1 ton CO2 kostar 100-160 SEK beroende på vilket projekt du väljer att stötta på goldstandard.org. Att klimatkompensera för ett år av en privatpersons utsläpp kan alltså kosta så lite som 450 SEK. Det är dessutom en klimatkompensation med certifieringen Gold Standard. Med över 1400 olika projekt i över 80 länder samt säkerställt av tredje part är det en av de bästa sätten för att verkligen göra skillnad.

Varför skall man klimatkompensera som företag?

Om man letar efter en bra anledning utöver att ta ansvar för sina utsläppt är rätt sak att göra finns här en samling anledningar till varför företag klimatkompenserar idag.

1. Ledarskap och miljömedvetenhet som en del av en bredare hållbar CSR-strategi
2. Efterfrågan från kunder, intressenter och investerare om att synliggöra och hantera klimatpåverkan
3. Skapa trovärdighet genom att ta ansvar för företagets klimatpåverkan
4. Förberedande insats för företag som riskerar att beskattas med framtida CO2-skatt
5. Reducera kommersiell risk från logistikkedja som ett resultat av klimatförändringar

Om du väljer att klimatkompensera för ditt företag är du i gott sällskap. Max Hambugare, Kung Markatta, H&M, Axfood samt våra leverantörer Vitamin Well, Saltå Kvarn och Alex & Phil är bara några av de goda exempel som finns.

"För oss är klimatkompensation inte bara ett sätt att dra vårt strå till stacken när världen står inför stora utmaningar, det är också ett affärsövervägande. Vi lägger stora summor varje år på klimatkompensation, men vi vet att det lönar sig. Flera undersökningar bekräftar att svenska folket uppskattar företag som tar ansvar för att minska sin klimatpåverkan, och vi ser hur allt fler väljer Max framför konkurrenterna." säger Richard Bergfors, VD för Max Hamburgerrestauranger. (länk)

"Sedan 2009 klimatkompenserar vi, som första företag i dagligvarubranchen, alla våra transporter som är nödvändiga för att importera de ekologiskt odlade godsaker som vi tar in från världens alla hörn. Vi kompenserar också transporten som för varorna ut till våra kunder. Parallellt med detta arbetar vi aktivt med att fortsätta minska våra faktiska koldioxidutsläpp genom att optimera våra transporter. Vi väljer t.ex. tåg och båt, där det är möjligt, istället för lastbil och flyg." skriver Kung Markatta (länk)

"Vi klimatkompenserar vår verksamhet sedan 2011 med träplantering genom Zero Missions försorg. Kompensationen sker i projektet Scolel’Te, Mexico där syftet är att förhindra avskogning och beskoga skövlade områden samt utbilda småbrukare så att jord- och skogsbruket blir långsiktigt hållbart." - skriver Saltå Kvarn, Sveriges mest hållbara varumärke 2015 (!). (länk)

Vem bryr sig?

Förvånandsvärt många men samtidigt förvånansvärt få. Bland unga väljare (20-29) är klimat och miljö den viktigaste frågan valåret 2018. Är personer 20-29 en viktig målgrupp för dig har du alltså ytterligare en bra anledning. Med tiden när fler och fler effekter av klimatförändringar syns runt om vi världen kommer frågan onekligen bli mer och mer aktuell även för den äldre generationen.

Så här går du vidare

1. NASA har samlat fakta kring klimatförändringarna på sin hemsida: climate.nasa.gov.
2. På goldstandarg.org hittar du olika projekt att klimatkompensera.
3. På klimatkontot.se kan du som privatperson enkelt få fram ditt utsläpp av CO2 per år.
4. Om du som vi transporterar varor kan du kontakta din transportfirma (PostNord, DHL, Schenker, m.fl.) för att få ut en miljörapport.
Där ser du svart på vitt vad dina transporter kostar i form av växthusgaser.
5. Mindre utsläpp = mindre påverkan = mindre kostnad. Se till att ditt företag använder förnybar energi och att de fordon ni använder är energieffektiva/bränslesnåla.

Slutsats

  • Det går att konkret klimatkompensera sin påverkan genom bra projekt över hela världen.
  • Det är billigare än många tror att klimatkompensera. Från 100 SEK per ton CO2.
  • Det finns många anledningar att klimatkompensera men framförallt är det rätt att ta ansvar för sina utsläpp.

Uppdatering 2019-06-19

För närvarande klimatkompenserar vi genom ett vindkraftverktsprojekt i Rajasthan, Indien. Projektet skall ge ren el till 10 500 hushåll i området via vindel som genererar 45 GWh per år. Utöver den rena elen har projektet en positiv påverkan när det kommer till att skapa medvetenhet, sätta människor i bra arbete, förbättra infrastrukturen för vatten, stärka jämställdhet för kvinnor och mycket mer.

Vi fortsätter också det viktiga arbetet med att sprida order om hur enkelt (och relativt billigt!) det faktiskt är att ta ansvar för sina utsläpp genom klimatkompensation. Återigen, ta ut en klimatrapport från er transportör och klimatkompensera motsvarande på någon av de många sidor som erbjuder detta. Vi föreslår goldstandard.org eftersom att det är en non-profit organisation där varje klimatkompensation kontrolleras av en tredje part.

Superkul att höra ifrån er företag som läst denna artikel och börjat klimatkompensera efter det. Fortsätt hör av er!

Jacob HillestadVD

Fler nyheter

Effektiv och miljövänlig rengöring för storkök
13 maj 2016

Effektiv och miljövänlig rengöring för storkök

Bio Gen Active är egentligen grekiska och betyder 'Av Naturligt Ursprung'. Företaget, produktionen och innovationen kommer från Jämtland. "När man gör ost får man cirka 9 kg vassle som restprodukt. Bio Gen Active tillverkas med en naturlig jäsningsprocess som förädlar vasslen." säger Magnus Rindberg, marknadsansvarig på Bio Gen Active.

"Rengöringsmedlet baseras av en 100% naturlig och 100% förnyelsebar restprodukt. Bio Gen Active förstärker rengöringseffekten, sänker vattnets ytspänning, är i sig fettlösande och har avkalkande och avrostande egenskaper. Rengöringsprodukterna med Bio Gen Active tillämpar cirkulär ekonomi och sänker alltså kemikalie- och miljöbelastningen. Dessutom har Bio Gen Active skyddande och hudvårdande egenskaper, den är återfuktande och bra för huden, helt enkelt" fortsätter Magnus.

Läs mer
E-handel med klimatkompenserad frakt
9 jun 2016

100% Klimatkompenserad transport

Att gemene man tänker mer på miljön, inte minst i Sverige, råder det inget tvivel om. Fler väljer ekologiskt och certifierat i affären. Hybrid- och elbilar säljer som aldrig förr. Huruvida e-handel är bra eller dåligt för miljön, är dock fortfarande oklart. Oavsett så står världen inför en enorm utmaning när det gäller global uppvärmning. Vi är medvetna om den påverkan vi har som e-handelsgrossist med våra leveranser och vi vill göra det vi kan för att kompensera de utsläpp vi står för.

Från och med nu tar Outofhome.se ansvar för utsläpp genom att klimatkompensera varje kilo CO2 som släpps ut via transporter till kund. "Detta är någonting vi brinner för och det känns rätt i magen. Samtidigt vill vi visa marknaden hur man trots snabb tillväxt kan arbeta hållbart. Speciellt inom e-handel som växer så det knakar men även Foodservice generellt." säger Jacob Hillestad, marknadschef på Outofhome.se.

Läs mer
Ekologiska råvaror från Mother Earth
8 dec 2016

Ekologiska råvaror från Mother Earth

Sverige är nu världsbäst på ekologisk mat. Fler och fler väljer att handla organiskt odlat mat utan tillsatser och bekämpningsmedel. Detaljhandeln rapporterar en stor försäljningsökning av ekologiska livsmedel som nu står för nio procent av all mat och dryck. Med den starka ekologiska trenden i konsumentledet är det en självklarhet att kategorin även ökar starkt inom restaurang, hotell och café.

Tidigare har ekologiskt varit svårt för storkök att arbeta med eftersom att priserna varit markant högre. Idag med den ökande efterfrågan har priserna blivit fördelaktiga även för restauranger. Marknadsfördelen att arbeta med ekologiskt på sin meny i caféet eller i restaurangen är stor. En del restauranger kör helt ekologiskt idag och blir KRAV-märkta medan många väljer att ha enstaka rätter på menyn.

Ekologiska råvaror direkt från odlare"Med bakgrund mot den kraftiga ekologiska trenden har vi nu utökat vårt sortiment inom produktkategorin ekologiska råvaror." säger Jacob Hillestad, marknadschef på outofhome.se. "Vår försäljning av ekologiska livsmedel ökar kraftigt och det kändes därför helt rätt att bredda med framförallt ekologiska basvaror. Vi valde Mother Earth som varumärke eftersom att de har ett gott rykte i branschen och arbetar direkt med odlare och producenter." Du hittar de nya produkterna utspridda i framförallt vår kategori för torrvaror.

Läs mer
Köp- och leveransvillkor

Beställningar före lunch skickas samma dag och levereras normalt dagen efter, om du befinner dig mellan Ystad och Uppsala. Leveranser av frysta varor tar just nu ytterligare ca 1 dag extra. Vi tar väl hand om dina personuppgifter och tar din personliga integritet på största allvar.

Läs våra användarvillkor
Läs vår sekretesspolicy

Kundservice

Läs gärna svaret på våra vanliga frågor. Skulle du inte hitta det du söker är du varmt välkommen att kontakta oss via mail, telefon eller chat.

031-700 83 82
Helgfria vardagar: 9-12, 13-16
kundservice@outofhome.se