8 steg för restaurang, hotell och café att få kunder via nätet
Guide 29 okt 2018

8 steg för restaurang, hotell och café att få kunder via nätet

Allt fler människor söker på nätet för att hitta lunchrestaurangen, hotellet, caféet eller restaurangen på kvällen. Finns du där? Har ni en hemsida? Bra. Har ni inte en hemsida? Mindre bra. Ligger du med på startsidan om någon söker på din typ av mat + din stad eller ditt område?

Vad är SEO (sökmotorsoptimering)? Är begreppet helt nytt för dig? Det är helt okej! Kolla gärna på den här 3 minuter korta filmen för en kort introduktion.

Eftersom att vi jobbar med just internet tänkte vi att vi skulle sätta ihop en liten checklista för er som känner att ni inte riktigt har koll på det här. Några av er som läser har kanske stenkoll, men ni är så klart välkomna att läsa vidare ändå – kanske har vi någon vettig punkt här nedanför som ni inte har tänkt på.

8 steg för att öka din närvaro på nätet som restaurang, hotell eller café

  1. Skaffa en hemsida, https://www.restaurangensnamn.se
    Idag finns en mängd olika verktyg för att skapa en hemsida, helt utan några tekniska baskunskaper, och de kan bli precis lika snygga som den mest komplicerade sidan. Prova t.ex. Wordpress, Wix eller Squarespace.

    Viktigt att tänka på:
    a) Ni vill ha ett eget domän (https://www.restaurangensnamn.se inte wordpress.restaurangnamn.org)
    b) Varför besöker folk en restaurangs hemsida? Meny, öppettider, kontaktinformation, boka bord, inspiration, exempelvis. Planera er hemsidas olika undersidor efter detta och gör det enkelt för kunden att hitta dessa saker.
    c) Ni vill ha en blogg/nyhetssida (för att ni regelbundet skall kunna uppdatera sidan)
    d) Ni vill ha https:// inte http:// – det förstnämnda berättar för Google att ni har en säker hemsida och då vill Google gärna ranka er högre

  2. Se hur gäster hittar din sida med Google Analytics
    Detta gratis-verktyg förtjänar en egen punkt. Så här gör du för att komma igång när du skaffat en hemsida:
    a) Gå till Google Analytics och skaffa ett konto för din hemsida
    b) Du får en kod (exempelvis GA-123456) som du lägger in på din hemsida - finns oftast en inställning för detta

    Grattis, du kan nu mäta hur många som besöker din hemsida, hur de kommer till din hemsida och vad de gör på din hemsida. Rätt viktigt för att genom att veta allt detta kan ni luska fram vad ni kan göra bättre, vad som funkar och inte funkar. För överkurs går det även att installera Hotjar på liknande sätt och se hur kunderna använder er hemsida.

  3. Sociala medier
    Kanske en av de viktigaste plattformarna för en restaurang, ett hotell eller ett café är sociala medier. Se till att er information är uppdaterad, att ni svarar snabbt på meddelanden och att ni länkar in till er hemsida. Detta är ert ansikte utåt – se till att det ser bra ut. Det finns en mängd sociala medier men viktigare att göra några bra än alla dåligt.

    Några av de viktiga:
    a) Facebook
    b) Google+
    c) Tripadvisor
    d) Instagram

  4. Recensioner är viktiga av många anledningar
    Google kollar på recensioner dessa när den rankar er sida bland resultaten. Alltså ytterligare en bra anledning att försöka få så många bra receisioner på sociala medier som möjligt. Fråga era kunder om de kan recensera er, maila kundlistan eller skriv med på kvittot. Var kreativa.

  5. Ranka högre när någon söker på restaurang + ditt område
  6. Optimering med innehåll på hemsida När Google tittar och försöker tyda er hemsida läser den texten och försöker sedan presentera er sida för folk som söker på saker ni skriver om. Google har ett mål och det är att ge den sökande det mest relevanta svaret. Ert jobb är att se till att ni finns där när de potentiella kunderna söker.

    Några tummregler:
    a) Skriv för människan, inga konstiga sökord som inte passar i texten
    b) Skriv gärna mycket och ofta, t.ex. på er blogg/nyhetssida (mer om detta senare)

    Låt oss ta det enkla exemplet. Kund söker på Restaurang Pasta Järntorget Göteborg. Driver du en restaurang som serverar pasta i närheten av Järntorget i Göteborg måste du se till att Google förstår det genom att nämna detta på hemsidan.

  7. Blogg/Nyhetssida
    Om ni har följt stegen ovan har ni förhoppningsvis en schysst blogg eller nyhetssida på er hemsida. Varför är det viktigt? Jo, för att det är en utmärkt plats att regelbundet uppdatera hemsidan med nya texter, som har nya sökord och som ger fler besökare. Var inte rädda för att dela med er av recept, roliga saker som händer, schyssta bilder och annat som kan vara intressant. Dessa blogg-inlägg och nyheter kommer under lång tid ge er fler besökare och Google kommer att gilla er hemsida eftersom att ni verkar ha uppdaterat innehåll.

    Bara det här blogg-inlägget som du läser just nu kommer t.ex. generera tusentals besökare inom 12 månader.

  8. Få andra sidor att länka till er sida
    Om någon väljer att länka till din sida är det mycket bra. Kanske har ni särskilt god mat på menyn, ni hade något kul event eller så skrev ni ett grymt recept på er blogg/nyhetssida. Hur som helst, den länken är bra av två anledningar:

    a) Någon kanske klickar på den och kommer till er hemsida
    b) Google ser länken och Google ser det som att sidan där länken ligger har lagt en röst på din sida. Det är mycket värdefullt!

    Har du följt steg 3 och 4 och har bra och intressant information på er hemsida kan ni få mycket länkar automatiskt, bra va?!

  9. Köpa annonsering och marknadsföring
    Alla steg ovanför detta har varit i det närmasta gratis, med undantag från din tid. Men om ni vill trycka på lite extra under en särskild period kommer här ett par tips.

    a) Annonsering
    Ni har en himla tur för det finns många relativt billiga val idag när det gäller att annonera för restaurang, cafe och hotell. Använd er av Instagram, Facebook och eventuellt Google Adwords. De förstnämnda alternativen är något enklare men alla dessa kan göras utan tidigare erfarenhet och kan när som helst stängas av eller sättas på. Du kan även sätta max-budget i alla tre.

    b) Köpa länkar
    Ni har säkert blivit kontaktade av guider, toplistor, recensions-sidor och andra som skapat en affärsidé kring att samla restauranger, caféer eller hotell på sin sida. De vill kanske ha en summa pengar om året. Min rekommendation är att prova detta om ni gjort alla steg ovanför detta, i alla fall långt före ni köper en annons i en papperstidning. Detta hjälper nämligen er sida att ranka högre utöver det faktum att någon kanske klickar på länken (se steg 6).

    En förutsättning när du börjar annonsera är att det finns ett mål. Exempelvis, jag vill att fler personer bokar bord på min hemsida. Se då till att länka till en sida hos er som har en tydlig "boka bord-knapp" eller kontaktinformation för att göra det över telefon eller e-post.

    Sist men inte minst, Utvärdera. Annonsering och köpta länkar skall i slutändan generera bokade bord åt er. Om ni ser att så inte är fallet, avsluta omedelbart. Analysera därefter varför det inte fungerade. Var sidan hos mig som de kom till dålig? Var texten om min restaurang på deras sida eller annonsen dålig? Justera och prova igen tills ni lyckats.

För att summera: Egentligen är det väldigt enkelt

Man kan så klart göra detta jättesvårt och komplicerat om man verkligen vill - med många och långa förkortningar. Men - tänk inte att detta är svårt. På riktigt, det är mycket enklare än vad det låter. Den här listan hade kunnat vara kortare. Ha en hemsida med rätt information, skaffa och underhåll sociala medier. Fundera kring vad kunder söker på och se till att ni finns med bland de översta sökresultaten genom att skriva vad ni gör på er hemsida.

Lycka till och kör hårt!

Jacob Hillestad AndreassonVD

Fler nyheter

Löfbergs goes Brasilien & Tanzania
2 jan 2018

Två speciella specialkaffen från Löfbergs

Specialkaffet från Löfbergs är deras absolut mest exklusiva kaffe och kraven är höga. Kaffet måste förutom att vara anmärkningsvärt gott också kunna berätta en fängslande historia såväl som vara tydligt kopplat till sitt ursprung. Nu har Löfbergs hittat två nya kaffebönor som uppfyller kriterierna, Santana från Brasilien och Tanzania AA, föga förvånande från just Tanzania.

Dessa produkter är ett steg i Löfbergs arbete med att gynna och främja lokala kaffeodlare världen över och samtidigt säkra kvalitén på morgondagens kaffe. Bönderna förfogar över fantastiska odlingar men behöver utbildning och ekonomiskt stöd för att kunna göra dem rättvisa. Både i Syd-Amerika och i Tanzania har kaffebönorna odlats under ultimata förhållanden för att sedan plockas, tvättas och torkas med unika tillvägagångssätt. Genomförs sedan en avvägd rostning och en idealisk bryggning så har ni två helt enastående goda kaffen som dessutom har härliga historier att bjuda på.

Santana från Brasilien, FairtradeI snart 10 år har Löfbergs sökt efter det perfekta kaffet i Brasilien, nu har de funnit vad de letat efter. Santana är en liten ort i hjärtat av ett av landets mest uppskattade kaffedistrikt. Där arbetar varje dag uppemot 275 000 kaffeodlare med målet att få dela med sig av sina kaffebönor världen över.

Läs mer
Klimatkompensera som företag
27 apr 2018

Klimatkompensera som företag

För ungefär två år sedan började vi klimatkompensera alla våra transporter. För två år sedan var vi ett annat företag, vi har fyrdubblat vår omsättning sedan dess och därmed även våra leveranser men klimatkompensationen är någonting vi är stolta över och håller fast vid. Här är nyheten vi skrev för två år sedan när vi berättade om vår satsning kring 100% klimatkompenserad transport. Vi vill med det här inlägget berätta om några av de lärdommar vi fått från satsningen för dig som går i tankarna om att klimatkompensera.

Vad innebär det att klimatkompensera?Väldigt förenklat så innebär det att du betalar en summa pengar för att minska utsläpp av växthusgaser någon annanstans. Rent konkret kanske det innebär att du subventionerar en modern och effektiv spis för en familj i Darfur. Familjen har sedan tidigare en traditionell ugn som tänds med kol och ved. Varje utbytt spis besparar 4 ton CO2 i utsläpp varje år. Du kan läsa mer och stödja ett sådant projekt här: goldstandard.org/projects/darfur-low-s...

Vad kostar det att klimatkompensera?En person i Sverige släpper ut ungefär 4,5 ton CO2 per år enligt The World Bank (2014). Att klimatkompensera 1 ton CO2 kostar 100-160 SEK beroende på vilket projekt du väljer att stötta på goldstandard.org. Att klimatkompensera för ett år av en privatpersons utsläpp kan alltså kosta så lite som 450 SEK. Det är dessutom en klimatkompensation med certifieringen Gold Standard. Med över 1400 olika projekt i över 80 länder samt säkerställt av tredje part är det en av de bästa sätten för att verkligen göra skillnad.

Läs mer
5 goda skäl att handla Fairtrade till ditt cafe
15 okt 2018

5 goda skäl att handla Fairtrade till ditt cafe

Visst är det fantastiskt när små enkla val kan göra stor skillnad på andra sidan jorden? 7 av 10 svenskar handlar i genomsnitt en Fairtrade-märkt produkt i månaden och det finns mer än 2 200 olika Fairtrade-märkta produkter i Sverige idag.

Driver du ett café eller en restaurang har du möjligheten att göra ett litet enkelt val att välja Fairtrade och göra JÄTTESTOR skillnad. Ännu mer fantastiskt, tycker vi!

Så om vi börjar med grunderna. Vad är Fairtrade?Fairtrade är en oberoende produktmärkning. När du väljer Fairtrade-märkta produkter skapar du förutsättningar för odlare och anställda i utvecklingsländer att förbättra sina arbets- och levnadsvillkor.

Läs mer
Köp- och leveransvillkor

Beställningar före lunch skickas samma dag och levereras normalt dagen efter, om du befinner dig mellan Ystad och Uppsala. Leveranser av frysta varor tar just nu ytterligare ca 1 dag extra. Vi tar väl hand om dina personuppgifter och tar din personliga integritet på största allvar.

Läs våra användarvillkor
Läs vår sekretesspolicy

Kundservice

Läs gärna svaret på våra vanliga frågor. Skulle du inte hitta det du söker är du varmt välkommen att kontakta oss via mail, telefon eller chat.

031-700 83 82
Helgfria vardagar: 9-12, 13-16
kundservice@outofhome.se