Nu finns Marabou på lager

Nu finns Mmm... på lager

Har du någonsin tänkt på vad ordet Marabou kommer ifrån? Inte vi heller, men finns det en fågel vars namn är Maraboustork, som vanligtvis tyvärr framställs som varken gladlynt eller något vidare vacker. Däremot klingar varumärket Marabou bättre i mångas öron, vars choklad med sin unika smak är älskad av många chokladfantaster. Vi på outofhome.se är glada över att nu kunna introducera flertalet av Marabous produkter till vårt sortiment.

Choklad, chocolate, schokolade och chocolat

Chokladens historia är mycket spännande och användningsområdena har varierat sedan långt tillbaka, exempelvis användes kakaobönan som valuta utav Aztekerna. Tack vare Columbus hittade kakaobönan till Europa, men på 1400-talet var det ingen som förstod potentialen med denna fascinerande frukt. Det var först när spanjorerna kom på den briljanta idén att tillsätta sötning som succén var ett faktum. Chokladen nådde slutligen Sverige på 1800-talet. Ända sedan 1919 har Marabou försett den svenska marknaden med sin välsmakande choklad, men det var inte förrän på 1950-talet som den klassiska Marabou mjölkchokladkakan såg dagens ljus. Lyckan var gjord för konsumenterna då Marabou, efter åratals av laboratorieförsök, lyckats skapa en chokladkaka som särskilde sig från konkurrenterna. Smaken förde (och gör fortfarande) tankarna till kola och choklad med en välbalanserad sötma. De exakta ingredienser som utgör den unika mjölkchokladsmaken är fortfarande en välbevarad hemlighet. Idag har Marabous sortimentet blivit betydlig bredare och omfattar bland annat chokladkakor, chokladstycksaker samt chokladgodispåsar.

Choklad: ett måste för varje kiosk, fotbollsklubb eller kontor

Gå in i nästan vilken kiosk som helst i Sverige och du kommer med stor sannolikhet kunna köpa dig en chokladkaka eller en chokladbit. För oss på outofhome.se blir det därmed en glädje att kunna erbjuda våra kunder möjligheten att handla Marabous produkter. Här på outofhome.se kan du hitta bland annat Daim, Japp och Dubbel Nougat, perfekt för kiosken som vill erbjuda olika stycksaker. Är ni ett företag som ska iväg på en rolig mässa? Ta med några burkar Twist så får potentiella kunder eller leverantörer ytterligare anledning att stanna till vid just ert företag. Alternativt, vill du bli extra populär på kontoret råder vi dig att hälla upp en påse Twist i din finaste skål och placera i fikarummet.

Hur arbetar Marabou med hållbarhet?

I dagens föränderliga värld är det viktigt att företag tar ansvar för sina handlingar vilket de kan göra genom att förädla sina processer till att bli mer hållbara. Som bekant är Marabou en del av Mondelez International, tillika en av världens största chokladproducenter. Majoriteten av världens kakao kommer från Västafrika och 90% av den produceras av små enskilda jordbruk. Mondelez International är i processen med att bygga upp projektet Cocoa life, visionen med projektet är att främja både bättre arbetsmiljöer samt livssituationer för alla de bönder som odlar kakaon som Mondelez International köper ifrån. Detta ska möjliggöras genom fem huvudsakliga områden: moderna odlingsmetoder, utveckla jämställda samhällen, skapandet av försörjningsmöjligheter, se till att barn och ungdomar får bättre framtidsutsikter samt omtanke om miljön. Uppskattningsvis ska 21% av kakaon i Mondelez Internationals produkter vara hållbart producerat. På Cocoa Life kan du läsa mer om hållbarhetsarbetet.

Jacob Hillestad AndreassonVD

Relaterade produkter

Fler nyheter

E-handel med klimatkompenserad frakt
9 jun 2016

100% Klimatkompenserad transport

Att gemene man tänker mer på miljön, inte minst i Sverige, råder det inget tvivel om. Fler väljer ekologiskt och certifierat i affären. Hybrid- och elbilar säljer som aldrig förr. Huruvida e-handel är bra eller dåligt för miljön, är dock fortfarande oklart. Oavsett så står världen inför en enorm utmaning när det gäller global uppvärmning. Vi är medvetna om den påverkan vi har som e-handelsgrossist med våra leveranser och vi vill göra det vi kan för att kompensera de utsläpp vi står för.

Från och med nu tar Outofhome.se ansvar för utsläpp genom att klimatkompensera varje kilo CO2 som släpps ut via transporter till kund. "Detta är någonting vi brinner för och det känns rätt i magen. Samtidigt vill vi visa marknaden hur man trots snabb tillväxt kan arbeta hållbart. Speciellt inom e-handel som växer så det knakar men även Foodservice generellt." säger Jacob Hillestad, marknadschef på Outofhome.se.

Läs mer
Löfbergs goes Brasilien & Tanzania
2 jan 2018

Två speciella specialkaffen från Löfbergs

Specialkaffet från Löfbergs är deras absolut mest exklusiva kaffe och kraven är höga. Kaffet måste förutom att vara anmärkningsvärt gott också kunna berätta en fängslande historia såväl som vara tydligt kopplat till sitt ursprung. Nu har Löfbergs hittat två nya kaffebönor som uppfyller kriterierna, Santana från Brasilien och Tanzania AA, föga förvånande från just Tanzania.

Dessa produkter är ett steg i Löfbergs arbete med att gynna och främja lokala kaffeodlare världen över och samtidigt säkra kvalitén på morgondagens kaffe. Bönderna förfogar över fantastiska odlingar men behöver utbildning och ekonomiskt stöd för att kunna göra dem rättvisa. Både i Syd-Amerika och i Tanzania har kaffebönorna odlats under ultimata förhållanden för att sedan plockas, tvättas och torkas med unika tillvägagångssätt. Genomförs sedan en avvägd rostning och en idealisk bryggning så har ni två helt enastående goda kaffen som dessutom har härliga historier att bjuda på.

Santana från Brasilien, FairtradeI snart 10 år har Löfbergs sökt efter det perfekta kaffet i Brasilien, nu har de funnit vad de letat efter. Santana är en liten ort i hjärtat av ett av landets mest uppskattade kaffedistrikt. Där arbetar varje dag uppemot 275 000 kaffeodlare med målet att få dela med sig av sina kaffebönor världen över.

Läs mer
Nu lanserar vi bröd och bakverk!
27 nov 2018

Nu lanserar vi bröd och bakverk!

Hur klingar det med nybakade frallor, bakverk, surdegsbröd, limpor eller kanske lussekatter med saffran nu i juletider? En lång rad olika bröd- och bageriprodukter från Lantmännen Unibake landade precis på lagret, och vi är glada över att presentera stora nyheter i sortimentet. Lantmännen Unibake är ett startskott för en helt ny huvudkategori på outofhome.se, med Bröd, Bakverk & Dessert av alla möjliga slag i bagaget. Häng med bakom kulisserna!

Nybakat fikabröd för café, restaurang, hotell & butik Det är oundvikligt att missa det svenska folkets kärlek till fika. Lantmännen Unibake har stenkoll på fika och erbjuder en stor mängd av olika populära fikabröd för alla tänkbara tillfällen. Med verksamhet i ett 20-tal länder och 25 000 svenska lantbrukare som stolta ägare, kan inte mycket gå snett. Från jord till bord, med en stor nypa erfarenhet, passion och engagemang. Lantmännen Unibake besitter en mycket hög kompetens och är berömda för deras bakverk av högsta kvalitet.

Det marknadsledande varumärket Bonjour, är namnet bakom bake off-konceptet hos Lantmännen Unibake. Helt plötsligt kunde verksamheter runt om i landet erbjuda purfärskt bröd på beställning. Konceptet kom till Sverige redan år 1985 från USA och har sedan dess tagit större och större marknadsandelar för café, restaurang, hotell och butik. 30 år i branschen och godare muffins, bullar, kakor och andra bageriartiklar än någonsin.

Läs mer
Köp- och leveransvillkor

Beställningar före lunch skickas samma dag och levereras normalt dagen efter, om du befinner dig mellan Ystad och Uppsala. Leveranser av frysta varor tar just nu ytterligare ca 1 dag extra. Vi tar väl hand om dina personuppgifter och tar din personliga integritet på största allvar.

Läs våra användarvillkor
Läs vår sekretesspolicy

Kundservice

Läs gärna svaret på våra vanliga frågor. Skulle du inte hitta det du söker är du varmt välkommen att kontakta oss via mail, telefon eller chat.

031-700 83 82
Helgfria vardagar: 9-12, 13-16
kundservice@outofhome.se