Vegetariskt på julbordet för restauranger 2018
Guide 15 nov 2018

Vegetariskt på julbordet för restauranger 2018

FN, WHO och forskarvärlden står eniga: för både miljöns och hälsans skull bör vi dra ner på vår köttkonsumtion, speciellt vårt intag av rött kött. Samtidigt vill vi få i oss all den näring kroppen behöver.

Bli en vinnare med vegetariskt på julbordet

Du måste inte gå över till helt vegetariska rätter på ditt julbord än, men för den som vill lyckas med sin försäljning under julen är det hög tid att sluta underskatta vikten av att erbjuda vegetariska alternativ. I en undersökning gjord av Visitas från 2017 framkom det att nästan 4 av 5 tycker att julmat som tradition är viktig, och nästan en tredjedel av alla svenskar kommer att bli bjuden på ett julbord av sin arbetsgivare. Lägg därtill att ungefär en tiondel av den yngre generationen i Sverige kallas sig för vegetarianer, och närmare hälften av svenskarna är så kallade flexitarianer (människor som gärna byter ut vissa måltider från köttbaserade till vegetariska), så förstår man snabbt att detta är en trend som håller på att cementera sig och bli den nya normen.

Vegetariskt behöver dock inte betyda att du är begränsad till en torr bit isbergssallad med diverse hackade grönsaker. De vegetariska alternativen är idag många och kvaliteten på produkterna har höjts rejält, och i många fall dessutom sprungit förbi sina ”köttiga” motsvarigheter. Allt från veganska bullar och korvar, till burgare, pulled vego och formbar vegofärs som du kan forma på egen hand för att skapa dina egna favoritfärsrätter.

För att bli ännu mer framgångsrik såhär i juletider gäller det att tänka lite utanför den så kallade boxen. Och för den som söker finns det oändligt med smarta tips, inspiration och recept att ta del av. Detta gäller speciellt alla er som inte har plats eller tid att skapa enorma julbufféer, men som ändå vill locka in gäster med lite juliga smaker och dofter. Låt oss kalla det för ”Smarta Julbord”.

Alla kan sälja julen

Som du säkert redan förstått är och förblir julbordet en kär del i våra mattraditioner, därför är julborden ofta ett lönsamt inslag för många restauranger. Men det går absolut att skapa julkänsla på menyn även om man inte har plats, tid eller lust att ”go all in” med en dignande, klassisk julbuffé.

Johan Liljegren, till vardags kulinarisk kreatör på Orkla Foods Sverige, rekommenderar alla att våga nischa sig. Utgå helt enkelt ifrån den inriktning din restaurang eller café har i övrigt, och anpassa därefter dina ambitioner och rätter utifrån detta. Om du inte har tid eller vill göra julbordet till ett stort projekt, så erbjud en enkel julmeny men några sillar, hemlagade vegobullar, lite revbensspjäll och ris a’ la malta. Det behöver inte vara mycket mer än så. Och viktigast av allt förstås, sätt kvalitet framför kvantitet.

Det går även hur bra som helst att plocka ut godbitarna från julbordet och erbjuda som tilltugg i baren. Med enkla medel blir ”gamla” rätter till nya snackingrätter, när det som blivit över vid det kalla bordet delas upp i portioner och erbjuds som snacks till ölen. Inte minst är det ett smart sätt att minska på matsvinnet. Våga testa nytt helt enkelt, och prova dig fram för att se vad som funkar för just dina gäster.

Håll julen i handen

Enorma julbufféer som dignar av läckerheter innebär ofta att man plocka bort ett stort antal stolar och bord. Något många mindre restauranger, hotell och caféer varken har råd eller plats med. Men ska inte dessa också kunna erbjuda juliga smaker och dofter?

Den frågan ställde sig Sara Westerlin, Customer Activation Manager på Orkla Foods Sverige, och kom då fram till svaret:

– Självklart ska de kunna det!

De traditionella julsmakerna är enormt viktiga för svenskarna. Och man kan faktiskt lösa det på annat sätt än att fylla en halv matsal med julmat. Svaret kallas för One Hand Christmas. Ett koncept där fokus ligger på enkla smårätter som är smidiga att ta med sig. Det behöver varken ligga lång planering, mycket personal eller stora lokaler bakom. Det är bara att tuta och köra.

Utifrån enkla tips och lite inspiration kan alla bjuda på jul under några veckor i december. Ett väldigt bra alternativ till de klassiska julborden, och ett sätt att enkelt skapa merförsäljning där det normalt inte serveras julinspirerade rätter.

God Grön Jul!
/Thomas från Anamma

Orkla Foods Sverige erbjuder ett brett sortiment av vegetariska produkter för Foodservicemarknaden under varumärkena Anamma och Felix; allt från veganska till vegetariska till lakto-ovo-vegetariska alternativ.

Smarta Julbord är ett koncept framtaget av FoodSolutions på Orkla Foods Sverige för att hjälpa alla de restauranger, caféer och hotell som inte nödvändigtvis har plats till något traditionellt julbord, men som ändå vill kunna dra nytta av julens dofter och smaker i ett mindre format som är anpassat för just deras verksamhet.

Fler nyheter

Mer vegetariskt på julbordet
5 dec 2017

Mer vegetariskt på julbordet

Traditionellt sätt brukar julbordet vara en köttfyld högtid. Skinka och köttbullar upp till tänderna och en lång kött-baksmälla väntar. Men för den som vill hitta alternativ till den vanliga julmaten börjar fler hitta ut på marknaden. Var femte person vill nämligen äta mer vegetariskt på julbordet, enligt Matometern från Coop, någonting som flera restauranger i framkant varit snabba med att erbjuda.

Ökad efterfrågan på vegetarisk matVar fjärde ungdom (16-24) i Sverige äter vegetariskt i någon utsträckning. I februari i år skrev vi om den ökande vegetariska trenden bland ungdomar då 9% idag identifierar sig som vegetarianer. Det är 3% mer än samma siffra 2009. Flexitarianer (allätare som ämnar äta mindre kött och mer vegetariskt) blir samtidigt fler och fler. En undersökning av Axfood hösten 2016 kom fram till att nästan varannan svensk idag är Flexitarian. Undersökningen visar också att flexitarianerna önskar att de hade mer kunskap om hur man lagar vegetarisk mat.

Vi pratade med en vegetarian som precis blivit medsläpad på ett julbord med företaget till en restaurang som vi låter vara anonym. Henrik, 23 år, var inte supernöjd när han kom hem även om han varit med om det förr. "Jag fick äta mig mätt på dessertmenyn. Innan blev det en förrätt av potatis, surkål och lingsylt. Men så där brukar det vara så jag är van."

Läs mer
Klimatkompensera som företag
19 jun 2019

Klimatkompensera som företag

För ungefär två år sedan började vi klimatkompensera alla våra transporter. För två år sedan var vi ett annat företag, vi har fyrdubblat vår omsättning sedan dess och därmed även våra leveranser men klimatkompensationen är någonting vi är stolta över och håller fast vid. Här är nyheten vi skrev för två år sedan när vi berättade om vår satsning kring 100% klimatkompenserad transport. Vi vill med det här inlägget berätta om några av de lärdommar vi fått från satsningen för dig som går i tankarna om att klimatkompensera.

Vad innebär det att klimatkompensera?Väldigt förenklat så innebär det att du betalar en summa pengar för att minska utsläpp av växthusgaser någon annanstans. Rent konkret kanske det innebär att du subventionerar en modern och effektiv spis för en familj i Darfur. Familjen har sedan tidigare en traditionell ugn som tänds med kol och ved. Varje utbytt spis besparar 4 ton CO2 i utsläpp varje år. Du kan läsa mer och stödja ett sådant projekt här: goldstandard.org/projects/darfur-low-s...

Vad kostar det att klimatkompensera?En person i Sverige släpper ut ungefär 4,5 ton CO2 per år enligt The World Bank (2014). Att klimatkompensera 1 ton CO2 kostar 100-160 SEK beroende på vilket projekt du väljer att stötta på goldstandard.org. Att klimatkompensera för ett år av en privatpersons utsläpp kan alltså kosta så lite som 450 SEK. Det är dessutom en klimatkompensation med certifieringen Gold Standard. Med över 1400 olika projekt i över 80 länder samt säkerställt av tredje part är det en av de bästa sätten för att verkligen göra skillnad.

Läs mer
Mer vegetariskt åt folket med Ahlström Factory!
17 sep 2018

Mer vegetariskt åt folket med Ahlström Factory!

Ett nytt stjärnskott på den vegetariska marknaden är familjeföretaget Ahlström Factory. De producerar en lång rad vegetariska produkter, helt utan animaliskt innehåll. Näringsrikt och gott substitut till kött helt enkelt. Idén bakom företaget uppkom som ett resultat av bristande utbud i den vegetariska livsmedelsbranschen. Far och son i familjen Ahlström bestämde sig då för att ta saken i egna händer, och utvecklade de produkter som saknades. I takt med att outofhome.se utökar sortimentet med kyl- och frysvaror, passar Ahlström Factory som handen i handsken. Både med tanke på produkternas passande kvalitet och kvantitet för café, restaurang och storkök, men även i dagens samhälle där fler och fler väljer vegetariskt.

Ahlström Factory lägger tyngd vid konsumentens ansvar att vara medveten om sitt ekologiska avtryck. "Modern Mat för Medvetna", är därför företagets svar till dagens ohållbara livsmedelsproduktion där köttindustrin är en av de stora bovarna. Ahlström Factory vill bevisa hur enkelt och gott det kan vara med en näringsrik och vegetarisk kost. För att ha ett så heltäckande sortiment som möjligt, har Ahlström Factory agenturen för det kända varumärket FRY's i Sverige, vilka besitter 20 års erfarenhet av den vegetariska marknaden. I sortimentet finns därför både vegetarisk sojafärs, korv, burgare och schnitzlar. Exempelvis gör sig sojafärsen mycket bra i en bolognese, och burgaren med klassiska tillbehör är en favorit för alla åldrar.

Outofhome.se har nu Ahlström Factory's produkter i lager, med målet om att caféer, restauranger, skolkök och andra verksamheter ska kunna erbjuda ett vegetariskt alternativ för sina gäster. "Det känns oerhört viktigt att kunna erbjuda ett vegetariskt sortiment för samtliga verksamheter", säger Jacob Hillestad, Marknadschef på outofhome.se. Medvetna konsumenter, kockar, kostchefer, skolpersonal och restaurangchefer, håll i hatten för här kommer Ahlström Factory!

Läs mer
Köp- och leveransvillkor

Beställningar före lunch skickas samma dag och levereras normalt dagen efter, om du befinner dig mellan Ystad och Uppsala. Leveranser av frysta varor tar just nu ytterligare ca 1 dag extra. Vi tar väl hand om dina personuppgifter och tar din personliga integritet på största allvar.

Läs våra användarvillkor
Läs vår sekretesspolicy

Kundservice

Läs gärna svaret på våra vanliga frågor. Skulle du inte hitta det du söker är du varmt välkommen att kontakta oss via mail, telefon eller chat.

031-700 83 82
Helgfria vardagar: 9-12, 13-16
kundservice@outofhome.se